روسیه محموله ۱۰ میلیون تنی غلات را به آسیا و آفریقا فرستاد

در میانه بحران غلات، وزارت خارجه روسیه از ارسال بیش از ۱۰ میلیون تن غلات به آسیا و آفریقا و افزایش آن به ۴۰ میلیون تن تا پایان امسال خبر داد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد حدود ۱۰.۵ میلیون تن غلات را که عمده آن گندم است، به آسیا و آفریقا ارسال کرده و آماده است تا ۳۰ میلیون تن دیگر را هم تا پایان سال تحویل دهد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه می‌گوید در حالی که کالا‌های اوکراینی در امتداد کریدور بشردوستانه به اروپا و کشور‌های توسعه یافته می‌روند، تدارکات روسیه برای افراد نیازمند در آفریقا و آسیا ارسال خواهد شد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است، بیشتر کود‌هایی که روسیه تهیه کرده تا به فقیرترین کشور‌ها اهدا کند در انبار‌هایی در لتونی و بنادر استونی مسدود شده است.

گفتنی است، در ۲۲ ژوئیه، روسیه، اوکراین و ترکیه طرحی را با میانجیگری سازمان ملل امضا کردند تا یک کریدور دریایی بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و کود از بنادر دریای سیاه اوکراین ایجاد کنند. با این حال، مسکو بار‌ها گفته اعلام کرده که اکثر کشتی‌های حامل غلات اوکراینی به فقیرترین کشور‌های جهان نرسیدند و به بهانه‌های مختلف در مسیر خود مسدود شده اند. مسکو همچنین تاکید کرده است که بخشی از معامله مربوط به محصولات غذایی و کود‌های روسیه کارساز نبوده است.

روز دوشنبه، اسمینی پالا، سخنگوی سازمان ملل متحد در خصوص اختلالات ایجاد شده در روند ارسال غلات گفت: «در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشتی در اطراف استانبول برای حرکت در انتظار هستند و این تأخیر‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکل در زنجیره تأمین و عملیات بندری شود». وی در ادامه خواستار اقدامات «فوری» در این خصوص شد.

مهلت توافقنامه غلات در ۱۹ نوامبر (۲۱ روز دیگر) به پایان می‌رسد و مقامات ترکیه، روسیه، اوکراین و همچنین سازمان ملل در حال رایزنی برای تمدید آن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار