متاورس یک تهدید است یا یک فرصت؟

افت سهام متا ثابت می‌کند که طرح متاورس هرگز واقعاً پایه درستی نداشته است.

ویرایشگر فناوری الکس هرن یوکی بر این باور است که سرمایه گذاری شرطی در واقعیت مجازی نتیجه نمی‌دهد؛ زیرا به نظر می‌رسد مارک زاکربرگ با آواتار‌ها در حال بیرون رفتن از این پروسه است.

پس از این که سهام شرکت مادر فیسبوک یعنی متا، در پی نتایج وحشتناک سه ماهه، تا ۲۵ درصد کاهش یافت؛ منتقدان درخواست خود را از مدیر اجرایی آن تشدید کردند تا محوریت نجومی گران قیمت خود را به «متاورس» رها کند. متاورس دنیای مجازی سه بعدی که قرار است جایگزین دنیای واقعی شود.

ریچل فاستر جونز، تحلیلگر موضوعی در گلوبال دیتا (GlobalData) گفت: هزینه جاه‌طلبی مارک زاکربرگ واضح‌تر از همیشه است.

متا کل کسب و کار خود را برای متاورس که هنوز وجود ندارد، قرار داده است و این سرمایه‌گذاری نتیجه نمی‌دهد.

متا بیش از حد مشغول تلاش برای به حرکت درآوردن متاورس بوده که تجارت اصلی تبلیغات خود را به راه انداخته است و نتایج ضعیف تاثیر خود را بر اعتماد سرمایه گذاران گذاشته است.

متا از زمان اعلام این پروژه مبالغ خارق‌العاده‌ای را برای متاورس هزینه کرده است. از جمله بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار (۸۶ میلیارد پوند) برای تحقیق و توسعه (R&D) و توسعه محصول در این بخش، ۱۵ میلیارد دلار تنها در سال گذشته بوده است.

حتی برای دنیای فناوری که در آن ارزش گذاری‌های تریلیون دلاری به طور فزاینده‌ای رایج است، توضیح این ارقام دشوار است.

شرکت سونی که یک چهارم کامل درآمد سه ماهه ۱۵.۵ میلیارد دلاری خود را از بازی‌های ویدیویی به دست می‌آورد؛ کمتر از ۵ میلیارد دلار در سال برای تحقیق و توسعه خرج می‌کند. نه فقط برای محصول PlayStation VR همسو با متافورز و حتی برای کل خط پلی‌استیشن.

شرکتی که طبق نتایج سالانه خود شامل مشاغل الکترونیکی مصرفی و عکاسی نیز می‌شود.

هزینه تحقیق و توسعه فیس بوک برای فناوری متاورس به تنهایی با هزینه‌های گزارش شده اپل برای کل کسب و کارش رقابت می‌کند که در سال ۲۰۲۱ به ۲۲ میلیارد دلار رسید.

همچنین تحقیق و توسعه برای مجموعه‌ای از اقلام مصرفی موجود از جمله هر مک، آیفون، اپل واچ و ایرپاد در دست توسعه است.

فاستر جونز گفت: زاکربرگ اجازه داده است که روایت متاورس شرکت را تسخیر کند و سرمایه گذاران نگران سرمایه گذاری بیشتر در این تلاش هستند. 

متاورس احتمالاً تا یک دهه دیگر سودآور نخواهد بود و تهدید‌های استخدام برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران کافی نیست که متا بر آنچه اکنون صورت‌حساب‌ها را پرداخت می‌کند، تمرکز دارد.

در عوض، این شرکت افزایش بیشتر مخارج سرمایه‌ای را پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌ها در طول سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

بن بارینگر، تحلیلگر تحقیقات گفت: مراکز داده و زیرساخت جدید برای اجرای دنیای مجازی که شرکت در حال اجرا است، هزینه زیادی دارد و بازده فوری کمی را ارائه می‌کند.

منبع: سایت گاردین

برچسب ها: متاورس ، زاکربرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.