کشور‌های همسایه هدف اصلی صادرات کالا‌های ساخت قم هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در راستای اجرای سیاست‌های تجاری دولت سیزدهم، بازار کشور‌های همسایه به عنوان هدف اصلی صادرات کالا‌های تولید شده در واحد‌های صنعتی استان قم، مورد توجه صادرکنندگان قرار دارد.

اکبر ابدالی گفت: بر اساس آمار امسال عمده مناطق هدف صادراتی کالا‌های ساخت قم به ترتیب ارزش صادرات، کشور‌های همسایه و نزدیک به ایران شامل عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، سوریه، روسیه، آذربایجان و هند است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات استان امسال گفت: ارزش صادرات قم در این مدت ۱۹۱ میلیون دلار و وزن ۲۲۰ هزار تُن بود، همچنین بیشترین کالا‌های صادراتی به ترتیب ارزش شامل مواد پلاستیکی، سوخت‌های معدنی، مفتول مس، سرب، کفش و صندل، تخم مرغ، الیاف پلی استر، سیم مفتول آهنی و ماشین آلات مکانیکی مانند شیرآلات بهداشتی و ماشین لباسشویی است.

ابدالی در خصوص واردات انجام شده به قم از ابتدای امسال تا پایان مهرماه نیز گفت: واردات استان به ارزش ۱۹۱ میلیون دلار و وزن ۳۸ هزار تُن و مهمترین کالا‌های وارداتی قم شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین آلات راهساز و سایر ماشین آلات، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی بود که از کشور‌هایی نظیر چین، امارات، ترکیه، هند، ایتالیا، آلمان، برزیل، عمان، بلاروس و سریلانکا وارد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: روند صدور کارت‌های بازرگانی در قم نیز به خوبی جریان دارد و در همین رابطه در امسال تا پایان مهرماه تعداد ۱۰۵ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۱۰۲ کارت بازرگانی در بخش تجاری صادر شد و در مجموع تعداد کارت‌های بازرگانی موجود در استان ۷۹۵ فقره شامل (۵۰۴ فقره تولیدی و ۲۹۱ فقره تجاری) است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: برگزاری جلسه‌های کارگروه توسعه صادرات و پایش تجارت خارجی استان، پذیرش هیات‌های تجاری و برگزاری نشست تجاری با مسئولان کشور‌های مختلف جهان، تهیه گزارش عملکرد وضعیت تجارت خارجی قم، ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی پیرامون توانمندی‌های صنعت قم در موضوع صادرات و برگزاری جلسه‌های کارشناسی با سفیران ایران در کشور‌های مختلف با موضوع ظرفیت‌های صادراتی استان از جمله اقدام‌هایی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت برای افزایش فرصت‌های تجاری در قم به انجام رسانده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.