راه های شناخت پارچه مناسب برای لباس هر شخص

شناخت انواع مختلف پارچه از نظر جنس و طرح‌های آن، از مهم‌ترین نکات لازم در طراحی لباس به شمار می‌آیند.

مریم مونسی، کارشناس طراحی لباس، درمورد انتخاب نوع پارچه برای دوختن لباس افراد مختلف بیان کرد:لباس‌ها با توجه به طرح، رنگ و جنسی که دارند تأثیر بسزایی بر دیده شدن اندام افراد می‌گذارند و به همین دلیل، انتخاب دقیق و آگاهانه پارچه لباس می‌تواند آن‌ها را ایده آل‌تر از همیشه نشان دهد و به همین منظور، کافی است افراد از اصول انتخاب لباس اطلاع داشته باشند؛ به طوری که اگر لباسی دارای مدل متناسب با اندام و برش و دوختی باشد که اصول صحیح و عالی دارد، ولی از نظر هماهنگی، به جنس پارچه آن توجه نشده باشد، زحمات طراح و دوزنده آن به هدر می‌رود.

به گفته این کارشناس طراحی لباس، این روزها، تنوع جنس پارچه‌ها بیشتر از گذشته است؛ به طوری که پارچه‌های حریر، گیپور، پشمی، بافت و... در بازار موجود است و در این میان، افرادی با اندام درشت‌تر باید دقت کنند که از پارچه‌های ضخیم و آهاردار به دلیل ظاهر خشک و محکمی که دارند استفاده نکنند چراکه این نوع پارچه‌ها برای آن‌ها مناسب نیستند و اندام آن‌ها را بزرگ‌تر و حجیم‌تر نشان می‌دهند.

مونسی ادامه داد: لباس‌هایی با پارچه براق به دلیل انعکاس نور می‌توانند اندام را تا چند سایز بزرگ‌تر نشان دهند. به طور مثال؛ اگر افرادی که شکم بزرگ تری دارند لباس براق بپوشند شکم آن‌ها بزرگ‌تر از اندام طبیعی و حتی با چند کیلو اضافه وزن به نظر می‌رسند.

او افزود: اگر پارچه‌های کِشی و چسبان دقیقاً به اندازه اندام دوخته شوند خصوصیت آن‌ها به صورتی است که اندام فرد را بیشتر نمایان می‌کنند. به طور مثال؛ افراد چاق با پوشیدن لباس چسبان، چاق‌تر و افراد لاغر، لاغرتر دیده می‌شوند. در واقع، عیوب ظاهری بدن با این نوع پارچه‌ها واضح‌تر به چشم می‌آیند و همچنین، پارچه‌های بدن نما و نازک، نواقص، درشتی و عیوب اندام را واضح‌تر نشان می‌دهند و انتخاب خوبی برای افراد بسیار چاق یا بسیار لاغر نیستند.

این کارشناس طراحی لباس تأکید کرد: امروزه، با توجه به پیشرفت تکنولوژی، پارچه‌ها دارای تنوع زیادی هستند و شناخت انواع مختلف پارچه از نظر جنس و طرح‌های آن، از مهم‌ترین نکات لازم در طراحی لباس به شمار می‌آیند. بنابراین، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک باید به خوبی پارچه‌های گوناگون را بشناسند تا بتوانند با توجه به محصولی که خلق می‌کنند انتخاب بهتری داشته باشند و نکته دیگری که درمورد پارچه‌ها وجود دارد این است که برای هر نوع لباسی باید از یک جنس پارچه استفاده کرده و متناسب با مدل لباس، جنس پارچه را انتخاب کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار