استولتنبرگ: زمان نهایی کردن عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است

دبیرکل ناتو می‌گوید سوئد و فنلاند خواسته‌های ترکیه برای پیوستن به ناتو را برآورده کرده‌ و زمان استقبال از آن‌ها برای عضویت در ناتو فرا رسیده است.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در استانبول گفت: «زمان استقبال از فنلاند و سوئد به عنوان اعضای کامل ناتو فرا رسیده است». به گفته او «در این زمان خطرناک، نهایی کردن الحاق آن‌ها برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم یا اشتباه محاسباتی در مسکو مهم است».

به گزارش رویترز، وزیر خارجه ترکیه در پاسخ می‌گوید سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو متعهد شده‌اند طبق توافقنامه اقداماتی را انجام دهند؛ با این حال، این دو کشور هنوز به تمام تعهدات خود عمل نکرده و «همچنان باید گام‌های مشخصی بردارند».

گفتنی است، در پی حمله روسیه به اوکراین و افزایش تنش‌ها در منطقه، دو کشور سوئد و فنلاند در ماه ژوئن به طور رسمی خواستار عضویت در ائتلاف نظامی ناتو شدند. برای عضویت یک کشور در ائتلاف ناتو، رای مثبت تمامی اعضا الزامی است. در همین حال، ترکیه که یکی از اعضای قدیمی ائتلاف ناتو است، در آن زمان اعلام کرد در صورتی که سوئد و فنلاند به شبه نظامیان گروه پ. ک. ک پناه ندهند، می‌توانند به عضویت ناتو در بیایند. شایان ذکر است، در حال حاضر پروتکل عضویت این دو کشور در ناتو امضا شده و برای تصویب قانونی به پایتخت‌های کشور‌های عضو ارسال شده است. هر کشور متحد ناتو، چالش‌ها و رویه‌های قانونی متفاوتی را برای مقابله با آن دارد و ممکن است چندین ماه تا عضویت قانونی این دو کشور طول بکشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار