بخش خصوصی عهده دار مرمت و بازسازی کاخ مروارید می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: مذاکراتی با بخش خصوصی برای بازسازی کاخ مروارید انجام شده است.

مجموعه کاخ مروارید معروف به کاخ شمس که در سال‌های بین ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ هجری شمسی با طراحی وسلی پیترز و به منظور احداث اقامتگاه برای شمس پهلوی در منطقه مهرشهر کنونی ساخته شده است.

بی توجهی‌ها به این اثر منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی موجب شده است تا این بنای عظیم دستخوش آسیب‌های جدیدی شود  و سال ها است که امکان بازدید از آن وجود ندارد.

فریدون محمدی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این خصوص با اشاره به این که در سال‌های اخیر ارزش و اهمیت این بنای تاریخی مسئولین را بر آن داشته تا تصمیم بر مرمت و باز سازی این بنای تاریخی بگیرند گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته آسیب‌های جدی به سقف و بدنه و امکانات کاخ که بعضا منحصر به فرد هستند وارد شده است و با توجه به تصمیمات اتخاذ شده و با همکاری استانداری و شهرداری مرکز در حال حاضر بخش‌هایی ازفضای سبز ۱۲۰ هکتاری این مجموعه شامل چمن و دریاچه مرمت وبازسازی شده اند.

او در خصوص بنای اصلی کاخ بازیربنایی به میزان ۲۵۰۰ متر مربع نیز که مرمت و بازسازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: مرمت و بازسازی سازه اصلی کاخ نیازمند بودجه و اعتبار قابل توجهی است که با برآورد صورت گرفته در سال گذشته اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان نیاز دارد.

محمدی گفت: از آنجایی که اراده و تصمیم وزارتخانه میراث فرهنگی بر این است که مرمت و بازسازی این بنا هر چه سریع‌تر از طریق مشارکت با بخش خصوصی و یا سازمان‌های نیمه دولتی که تمایل به مرمت و بازسازی این مکان دارند، انجام شود، مذاکراتی با بخش خصوصی، کار‌های کارشناسی و برآورد‌ها انجام شده و مراحل مقدماتی و اداری کار در حال اجرا  است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.