مرمت ۳۵۳ رشته قنات در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی آسیب‌های زیادی به کشاورزی استان زده و برای جبران آن، ۳۵۳ رشته قنات در استان مرمت شده است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا مهر امسال (سال آبی)، خشکسالی ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زده است.

او افزود: حجم خسارت خشکسالی در سال آبی گذشته همانند سال قبل‌تر از آن بوده و افزایش چندانی نداشته است.

جعفری با بیان اینکه هر ساله بخش کشاورزی استان متضرر از خشکسالی است، بیان کرد: در خصوص ضربات خشکسالی به بخش کشاورزی نیازمند همراهی همه دستگاه‌های متولی هستیم تا کشاورزان ما با کمترین حجم خسارت این بحران را پشت سر بگذارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش اثرات خشکسالی بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی، تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری در زمینه افزایش آبدهی قنوات در بالادست آن به همت منابع طبیعی استان در حال اجرا است که در چند سال گذشته در افزایش آبدهی قنوات تأثیرگذار بوده است.

او تصریح کرد: در زمینه کاهش اثرات خشکسالی، مرمت قنوات نیز در دستورکار است که امسال مرمت ۳۵۳ رشته قنات با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شده است.

جعفری با اشاره به تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور برای مرمت قنوات خراسان جنوبی، بیان کرد: امسال ۹ کیلومتر مرمت قنات‌ها در استان انجام شده که این حجم از کار و اعتبار تخصیص یافته در این زمینه نسبت به پارسال رشد هشت برابری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: امسال اجرای ۱۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است.

او با بیان اینکه خشکسالی‌ها مستمر در استان، برداشت برخی محصولات کشاورزی را در استان کاهش داده است، عنوان کرد: بیشترین حجم خسارت خشکسالی به محصولات باغی خراسان جنوبی بوده است.

جعفری ادامه داد: خشکسالی‌های متوالی باعث افزایش انواع آفات در باغات استان شده است و بعضی اوقات شاهد آفات نوظهور در بخش کشاورزی نیز هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: خشکسالی‌ها در یک دهه اخیر به شدت جمعیت دامی استان را کاهش داده است چرا که مراتع استان ضعیف شده و تعلیف دام از مراتع اتفاق نمی‌افتد و دامداران مجبور به تعلیف دستی دام خود هستند که هزینه‌های سنگینی را به دامدار تحمیل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار