اسماعیلی مطرح کرد؛

گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی با افزایش فرهنگ کتابخوانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال‌های اخیر رشد مراجعه‌ به کتاب و گسترش نهضت کتابخوانی رو به جهت مثبت است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) همزمان با آغاز هفته کتاب گفت: خرسندم که آغاز روز هفته کتاب را در این مضجع نورانی در کنار امام راحل عظیم الشان آغاز کرده ایم و این مایه‌ی خیر و برکت کار ما است که با این توفیق قرین شده است.

به گفته اسماعیلی، ما و برادران و خواهران فعال در عرصه کتاب و کتابخوانی و امر مهم گسترش فرهنگ کتابخوانی این افتخار را داریم که در این مکان مقدس با تجدید میثاق با امام عزیز برنامه‌های هفته کتاب را آغاز کنیم.

او می‌گوید: انقلاب اسلامی که امام عظیم الشان ما رهبری و راهبری کرد و آن را از نقطه آغاز تا نقطه پیروزی تاسیس و تحکیمش مدیریت کرد اساسا یک رویکرد فرهنگی دارد، اگر انقلاب‌های دیگر در سایر نقاط دنیا با انگیزه‌های قدرت، اقتصادی و طبقاتی، جا به جایی حکم رانان از طریق نهضت‌ها و انقلاب‌ها و کودتا‌ها صورت می‌گرفت مسئله

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ذات انقلابی که امام عظیم الشان برای ما راهبری کردند فرهنگی بوده است، اساسا نقطه اعتراض و نقطه آغازین نهضت بر مبنای مطالبات فرهنگی صورت گرفته است و نهضت شصت ساله‌ی امام عزیز ما در همه‌ی این دوران بر این محور حرکت کرده است.

وی افزود: اگر ما مدعی هستیم که انقلاب اسلامی ما یک انقلابی بر پایه‌ی مولفه‌های فرهنگی است می‌توانیم آن را از دریچه‌ی نگاه به سیره رهبران آن مورد بررسی قرار دهیم، امام ما شخصیت اش یک شخصیت علمی، فرهنگی، فقهی، جهادی، بوده است، امام (ره) یک نویسنده‌ی قهار در حوزه‌ی تالیفات فرهنگی است، امام عظیم الشان ما آثار بسیاری را به قلم تحریر درآورده است، از کتاب‌های عمیق عرفانی، اخلاقی گرفته سر الصلاه، اربعین حدیث تا پاسخگویی به شبهات در کتابی به نام کشف الاسرار و دیگر کتب علمی تخصصی که این شخصیت بزرگ  داشته است.

اسماعیلی گفت: رهبر عزیز انقلاب هم یک شخصیت کاملا فرهنگی، نویسنده‌ای توانا، از هم اوان جوانی کتبی را به رشته تحریر درآورده اند  که تا امروز محل مراجعه اصحاب فکر و فرهنگ در حوزه‌های مختلف بوده است.

او می‌گوید: انقلاب ما انقلابی فرهنگی است، زیرا رهبران انقلاب همگی از اهالی فکر، فرهنگ، کتاب بوده اند، ما دارای نظریه پزدازان بزرگ انقلاب، چون شهید عالی مقام مطهری، هستیم. آن چیزی که با شنیدن نام شهید مطهری به ذهن ما متبادر می‌شود همان قدرت نویسندگی و حراست و صیانت این شخصیت بزرگ از مرز‌های فرهنگی مکتب اسلام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید به این فهرست آیت الله شهید بهشتی، آیت الله شهید باهنر، شخصیت‌های بزرگ که منشا خیر و برکت بوده اند را اضافه کنیم، این افراد قبل از اینکه یک کنشگر سیاسی باشند یک کنشگر فرهنگی بوده اند، به این دلیل است که ما از انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد می‌کنیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های نام گذاری سیره و سلوک رهبران انقلاب اسلامی است، اگر حوزه نشر را در چند دهه اخیر بررسی کنیم به این نکته می‌رسیم که تنها حامی برجسته و دلسوزی که پای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایستاده اند شخص رهبری عزیز، حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی گفت: با تقریظ کتب و تشویق نویسندگان و ناشرین، مطالبه از مسئولین برای ایفای مسئولیت‌های فرهنگی یک تنه برای گسترش نهضت کتابخوانی ایستاده اند.

وی افزود: ما در دولت انقلابی و مردمی که افتخار اجرای منویات رهبران انقلاب اسلامی را داریم، در حوزه‌ی فرهنگ تلاشمان بر این مبنا استوار شده است که بتوانیم فهرست بلند بر زمین مانده‌ی مطالبات را اجرایی کنیم.

او می‌گوید: حمایت از تولید کاغذ داخلی، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از ناشرین، نویسندگان، کتاب فروشی ها، گسترش کتابخانه‌های عمومی، ترویج فرهنگ کتابخوانی را در این دولت مدنظر داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر به دنبال استقرار سبک زندگی ایرانی، اسلامی هستیم، راهی جز دامن زدن به گسترش مطالعه و کتاب پیش رو ما فرض نشده است و اگر کتاب و کتابخوانی در کشور ترویج پیدا نکند نمی‌توانیم جلو برویم.

او می‌گوید: در سال‌های اخیر رشد مراجعه‌ی به کتاب و گسترش نهضت کتابخوانی را رو به رو جهت مثبت میدانم، امروز در حوزه‌های مختلف فرهنگی در حوزه‌ی کتاب به واسطه حضور شخصیت‌های جهادی، انگیزه‌های دینی، رویکرد فرهنگی، شاهد شکل گیری نسل جدیدی از نویسندگان متبحر و در عین حال مقید به ارزش‌های انقلاب اسلامی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ناشرین بسیار خوبی در این عرصه فعال هستند، امروز جامعه فرهنگی ما در حوزه کتاب یک جامعه ارزشمند و فرهیخته است که علیرغم همه‌ی مشکلات محکم بر سر ایفای ماموریت اش ایستاده است که جای تشویق و تحسین دارد.

وی افزود: ما امروز با یک شبکه‌ی عظیمی از کتابخانه‌های عمومی رو به رو هستیم، نزدیک به ۴ هزار کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد و در بسیاری از شهر‌های کوچک مهم‌ترین مرکز فرهنگی آن شهر و روستا کتابخانه‌های عمومی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوره‌ی مسئولیتم این افتخار را داشته ام در روستا‌ها و شهر‌های کوچک حضور پیدا کنم و از نزدیک با ظرفیت بالای کتابخانه‌های عمومی برای گسترش معارف اسلامی و گسترش علم و دانش آشنا شوم، ما در این دولت بنا داریم به گسترش کتابخانه‌های عمومی، حمایت از چرخه نشر، حمایت از کاغذ تا عرضه در بازار، حمایت از مخاطبین و کتابخوان‌ها بپردازیم.

به گفته اسماعیلی، همه این برنامه ریزی‌ها در یک سال گذشته بر این اساس صورت گرفته است و انشاالله این الگو را با قوت ادامه خواهیم داد که شخص ریاست جمهوری اهتمام جدی برای حل معضلات و مشکلات حوزه کتاب را دارند و خداروشکر تصمیمات خوبی در این مدت به اجرا درآمده است.

او می‌گوید: در آینده تصمیمات بیشتری که باعث شکوفایی هر چه بیشتر حوزه فکری، فرهنگی و حل مسائل اهالی کتاب بشود را در دستور کار قرار خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار