فعال فرهنگی کشور عراق:

کتاب موجودی زنده است

یک نویسنده عراقی گفت: کتاب یک موجود زنده است و من هرگاه آن را به‌دست گرفته و خوانده‌ام، چیزی به من افزوده است.

مها رحیم؛ رمان‌نویس و فعال فرهنگی در عراق گفت: به‌طور عمومی کلمه نور است و باید در هر زمانِ ممکن برای آن جشن بگیرند و همه ملت‌ها باید مانند ایرانیان کتابخوانی و کتاب را گرامی بدارند. کتاب یک موجود زنده است و من هرگاه آن را به‌دست گرفته و خوانده‌ام، چیزی به من افزوده است؛ بنابراین اختصاص دادن زمانی برای مردم که زیبایی را به آن‌ها یادآوری کند، به‌معنای واقعی کلمه امری والاست و تأثیر طولانی‌مدت روی انسان‌ها خواهد گذاشت.

نویسنده «قبة الرمان» ادامه داد: چنین برنامه‌هایی عقل کودکان را با کلمات زینت می‌دهد و باعث رشد و ترقی دیدگاه جوانان می‌شود؛ بنابراین برگزاری جشن‌های مختلف برای کتاب، یک فعالیت انسانی ارزشمند است و باعث می‌شود تا انسان‌ها به‌جای آنکه به گوشی‌های موبایل چشم بدوزند، به کتاب نگاه کنند. مطالعه کتاب و لمس کاغذ‌های آن ازجمله بهترین اتفاقاتی است که انسان‌ها می‌توانند در طول زندگی خود رقم بزنند.

وی با اشاره به این نکته که پیشتر اخباری از برگزاری هفته کتاب ایران را شنیده و خوانده بود، گفت: می‌دانستم که در مدت برگزاری هفته کتاب، نمایشگاه‌های مختلف، جلسات متعدد فرهنگی و نشست‌هایی با محور کتاب برگزار می‌شود. این هفته را مانند موسم برداشت محصول از باغ کتاب می‌بینم که در آن کتاب‌ها بر درخت‌ها سبز می‌شوند و مردم آن‌ها را چیده و مزه خوش آن را با تمام وجود می‌چشند.

نویسنده رمان «فاتنة بابل» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که هفته کتاب یک هفته فرهنگی و انسانی است که در آن همه ایرانیان با کتاب مواجهه پیدا می‌کنند، افزود: گویا در هفته کتاب، جشن‌های فروش به‌صورت مجازی هم برپا می‌شود و کتاب در اختیار همه ایرانیان در همه جای این کشور قرار می‌گیرد؛ این هم از دیگر زیبایی‌های هفته کتاب است.

مها رحیم همچنین درباره قابلیت مهم کتاب در زمینه دیپلماسی فرهنگی نیز بیان کرد: کتاب، کلمه و فرهنگ به‌طور عمومی و ادبیات به‌طور اختصاصی دریچه‌ای است که در آن زیبایی به ثبت رسیده و روابط انسانی تقویت می‌شود. ادبیات به نوعی انتقال عاطفه انسان‌ها به انسان‌های دیگر است و ادبیات فارسی با تاریخ طولانی و منحصربه‌فرد بودن‌اش این دریچه را برای ارتباط با کشور‌های همسایه می‌گشاید به همین نسبت ادبیات عراقی نیز وارد قلب برادران من در ایران می‌شود. کتاب یک روش زیبا برای دست دوستی دادن و آشنایی با کشور‌ها و ملت‌هایی است که می‌خواهند درک عمیق‌تری از زیبایی داشته باشند.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز به‌کار کرده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار