آمریکا: موشک‌های اصابت کرده به لهستان احتمالا اوکراینی است

مقامات آمریکایی اعلام کردند نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد موشکی که به لهستان اصابت کرد احتمالا از طرف نیرو‌های اوکراینی شلیک شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، مقامات آمریکایی اعلام کردند نتایج تحقیقات اولیه نشان می دهد موشکی که به لهستان اصابت کرد احتمالا از طرف نیروهای اوکراینی برای رهگیری یک موشک روسیه شلیک شده است.

الجزیره انگلیسی نیز در گزارشی اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گزارش اولیه مبنی بر شلیک موشک از روسیه به لهستان را مردود می‌داند.

این درحالی است که مقامات اوکراینی با فرافکنی سعی در روسی نشان دادن موشک هستند. در همین راستا نخست وزیر اوکراین گفت: تجاوز وحشیانه روسیه به مرزهای اتحادیه اروپا و ناتو رسیده است و جهان متمدن باید به این اقدام پاسخ دهد. از سویی دیگر مذاکره کننده ارشد اوکراین با روسیه نیز ادعا کرد حمله روسیه به خاک لهستان مورد اول نیست و اگر به آن پاسخ داده نشود، مورد آخر هم نخواهد بود.

ناتو: منتظر نتایج تحقیقات هستیم

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این خصوص گفت: تحولات لهستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و منتظر روشن شدن مواضع و اطلاعات در این خصوص هستیم. اثبات واقعیت ها درباره تحولات لهستان حائز اهمیت است.

 نشست سفرای کشورهای عضو ناتو بنا به درخواست لهستان و برای بررسی تحولات این کشور، صبح امروز (چهارشنبه) در بروکسل برگزار خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد ناتو در واکنش به تحولات لهستان محتاطانه رفتار خواهد کرد و برای تحقیق دقیق درباره چگونگی وقوع حمله موشکی به شرق این کشور به زمان نیاز دارد.

جلسه گروه هفت درخصوص اصابت موشک به خاک لهستان

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های ژاپنی اعلام کرد سران کشور‌های گروه ۷ هماهنگ سازی برای برگزاری نشست اضطراری به منظور بررسی تحولات لهستان را در روز چهارشنبه انجام داده‌اند.

از سوی دیگر کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد سران ناتو و گروه هفت توافق کردند همزمان با ادامه روند تحقیقات درباره انفجارهای لهستان برای تعیین گام مناسب بعدی همچنان در تماس نزدیک با یکدیگر باشند.

مشخص نبودن مبدا شلیک موشک 

رئیس جمهور لهستان در واکنش به تحولات کشورش گفت: ما شواهد قطعی درباره مبدأ موشک شلیک شده به خاک لهستان در اختیار نداریم. به احتمال زیاد فعالسازی بندی را که بر حق هر یک از اعضای ناتو برای درخواست مشورت با سایر کشور‌ها تأکید می‌کند، خواستار شویم. ما در واکنش به حادثه‌ای که اتفاق افتاده است، با احتیاط شدید رفتار می‌کنیم و هیچ نشانه‌ای درباره احتمال تکرار آن وجود ندارد.

نخست وزیر لهستان هم در سخنانی گفت: از همه مردم لهستان می‌خواهم در واکنش به این فاجعه آرامش خود را حفظ کنند و نباید اجازه دهیم بازیچه قرار بگیریم. ما تصمیم گرفتیم آمادگی جنگی را در میان یگان‌های ویژه افزایش دهیم و به طور خاص از حریم هوایی خود مراقبت کنیم.

ابراز نگرانی ژاپن درباره وقایع لهستان

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در نشست اضطراری اقتصاد‌های پیشرفته گروه ۷ و کشور‌های عضو ناتو شرکت کرد که روز چهارشنبه و پس از انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به لهستان برگزار شد.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای گفت: کیشیدا در این نشست که در بالی و در حاشیه نشست گروه ۲۰ برگزار شد، تاکید کرد ژاپن بسیار نگران است و تحولات را از نزدیک تماشا می‌کند.

کیشیدا گفت: «تحولات اوکراین بر محور نظم بین‌المللی تأثیر می‌گذارد و از امور امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام قابل تفکیک نیست. در زمانی مانند اکنون، می‌خواهیم هماهنگی و همکاری با گروه ۷ و متحدان ناتو را تقویت کنیم.»

اردوغان: روسیه ارتباطی با انفجارهای لهستان ندارد

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه تاکید کرد به اظهارات روسیه مبنی بر اینکه موشک‌های روسیه به خاک لهستان اصابت نکرده است احترام می‌گذارد و معتقد است مسکو هیچ ربطی به آن ندارد.

اردوغان در نشستی خبری در جریان اجلاس گروه ۲۰ در بالی اندونزی، گفت: «اینکه روسیه اعلام کرده این موضوع هیچ ربطی به آن‌ها ندارد و جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) نیز گفته که این موشک‌ها ساخت روسیه نیستند، نشان می‌دهد این مسئله این ربطی به روسیه ندارد.»

او تاکید کرد این وضعیت نیاز به بررسی دارد و پس از بازگشت به ترکیه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صحبت خواهد کرد.

چین خواستار خویشتنداری همه طرف ها به دنبال شلیک موشک به لهستان شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین در ارتباط با موشک ساخت روسیه که به خاک لهستان اصابت کرده است اعلام کرد همه طرف‌ها در شرایط کنونی باید آرامش خود را حفظ و خویشتنداری پیشه کنند.

 اعلام وضعیت هشدار در لهستان

ارتش لهستان روز چهارشنبه پس از سقوط موشکی در روستایی در جنوب شرقی این کشور، در حالت آماده باش شدید قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که در روستایی که موشک سقوط کرد، نیروهای امنیتی دسترسی به نقطه سقوط را مسدود کردند و سدی در اطراف منطقه ایجاد کردند. مقامات لهستان گفتند که موشک در اوایل بعدازظهر در روستای Przewodow سقوط کرد و موجب کشته شدن دو لهستانی شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
حمله تروریستی به شاهچراخ کار داعش مورد حمایت آمریکا و مزدورانشان بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
بالفرض اگه کهر روسیه هم باشه ناتو جرئت و تجهیزلت حمله به روسیه رو نداره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۱
زلنسکی یهودی صهیونیسم هست صهیونیسم هم بر پایه حیله تزویر ریا جنگ خونریزی و قتل کشتار و نفاق دو رویی. بنیان و قوائد ان شکل گرفته و ترسیم شده زلسنکی ذات و خوی خودشو. برملا کرد
آخرین اخبار