تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین

دبیرکل سازمان ملل متحد از تمدید قرارداد صادرات غلات دریای سیاه خبر داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که از توافق همه طرف ها برای تمدید قرارداد غلات دریای سیاه برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از بنادر جنوبی دریای سیاه استقبال می‌کند.

به گزارش رویترز، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تمدید توافق در بیانیه‌ای افزود: من از توافق همه طرف‌ها برای ادامه ابتکار غلات دریای سیاه برای تسهیل دریانوردی ایمن صادرات غلات، مواد غذایی و کودهای شیمیایی از اوکراین استقبال می‌کنم.

گوترش گفت که سازمان ملل متحد همچنین "به رفع موانع باقیمانده برای صادرات مواد غذایی و کود از فدراسیون روسیه" - بخشی از توافقی که مسکو آن را حیاتی می‌داند - کاملا متعهد است.

این توافق که ابتدا در ماه جولای به دست آمد، یک کریدور حمل و نقل دریایی حفاظت شده ایجاد کرد و برای کاهش کمبود مواد غذایی جهانی با اجازه دادن به صادرات از سه بندر در اوکراین، تولید کننده عمده غلات و دانه های روغنی، طراحی شد.

از ماه جولای، حدود ۱۱.۱ میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله ۴.۵ میلیون تن ذرت و ۳.۲ میلیون تن گندم حمل شده است.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از وزیر زیرساخت اوکراین اعلام کرد که قرارداد غلات که امکان ادامه صادرات غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه فراهم می‌کند، برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید شد.

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: "ابتکار (صادرات) غلات از طریق دریای سیاه به مدت ۱۲۰ روز تمدید خواهد شد". او از "گام مهمی که برای مقابله با بحران جهانی غذا برداشته شده است" استقبال کرد.

این قرارداد که جمعه شب منقضی می‌شود، امکان خروج بیش از ۱۱ میلیون تن غلات را از بنادر اوکراین به مدت چهار ماه فراهم کرده است.

کاهش محموله‌های صادراتی از اوکراین به دنبال حمله روسیه در ماه فوریه نقش مهمی در بحران جهانی قیمت مواد غذایی در سال جاری ایفا کرده است، اما عوامل مهم دیگری از جمله همه گیری کووید-۱۹ و شوک‌های اقلیمی مداوم مانند خشکسالی در آرژانتین و آمریکا نیز وجود داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار