درمان بدون عوارض برای بیماری های سرطان‌ را بشناسیم

مغز استخوان رشد یافته در محیط آزمایشگاهی ، روشی نوین برای درمان سرطان است.

مطالعه اثرات دارو‌ها و بیماری‌ها در انسان می‌تواند کار دشواری باشد، به همین دلیل دانشمندان در توسعه نسخه‌های آزمایشگاهی اندام‌ها و اعضای بدن که پلتفرم‌های قدرتمندی برای آزمایش ارائه می‌دهند، پیشرفت‌های بزرگی به حساب می‌آید.

تحقیقات در این راستا اکنون به اولین ارگانوئید‌های مغز استخوان منجر شده است و سازندگان آن‌ها امیدوارند که بتوانند به روش جدیدی از درمان برای سرطان‌ها منتهی شود.

سیستم کشت ارگانوئید یک فناوری است که اساس آن تکثیر سلول‌های بنیادی است. این فناوری برای اولین بار امکان کشت نامحدود از سلول‌های بنیادی بالغ درون ارگان‌ها جهت رشد اندام‌های مینیاتوری که ارگانوئید نامیده می‌شود را داده است.

با استفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان نقطه شروع، دانشمندان موفق به تولید نسخه‌های آزمایشگاهی از مجموعه‌ی چشمگیر اعضای بدن انسان شده اند. فهرستی که تاکنون شامل مغز، رگ‌های خونی و ریه‌ها می‌شود و به سرعت در حال رشد است.با این مدل‌های کوچک به عنوان ابزار‌های تحقیقاتی، نسل آینده برای مطالعه بیماری و توسعه دارو‌ها امکان ارتقای نتایج برای بهبود بیماران خواهد داشت.

دانشمندان در دانشگاه آکسفورد و دانشگاه بیرمنگام اکنون ادعای اولین گام در این زمینه را دارند.

این تیم سلول‌های بنیادی انسانی را گرفتند و آن‌ها را در یک داربست سه‌بعدی ساختند که در جهت هدایت بلوغ آن‌ها به انواع سلول‌های کلیدی در مغز استخوان زنده انسان طراحی شده است.

به گفته محققان سلول‌های موجود در ارگانوئید‌های مغز استخوان، از نظر فعالیت و عملکرد و همچنین ساختاری به سلول‌های مغز استخوان واقعی شباهت دارند.

انواع سلول‌ها را در خود سازماندهی می‌کنند و خود را در درون ارگانوئید‌ها مرتب می‌کنند.

محققان  این مطالعه گفتند: آرگانوئید‌ها مانند مغز استخوان انسان در بدن عمل می‌کنند.ارگانوئید‌های مغز استخوان شامل تمام اجزای کلیدی مغز استخوان انسان هستند.مغز استخوان به عنوان خانه تولید سلول‌های خونی در گردش، عمل می‌کند.

دانشمندان توانستند از ارگانوئید‌ها برای مطالعه اینکه چگونه سلول‌های مغز استخوان تولید این سلول‌های خونی را تسهیل می‌کنند، استفاده کنند.برای دانشمندان همچنین محقق شد که چگونه این فرآیند توسط فیبروز مغز استخوان یا ایجاد بافت اسکار مختل می‌شود.

محققان اعلام کردند: اکنون پلتفرمی داریم که می‌توانیم از آن برای آزمایش دارو‌ها طبق دستورات پزشکی استفاده کنیم.ارگانوئید‌ها می‌توانند بینش‌های مهمی در مورد ایجاد سرطان خون ارائه دهند.

دانشمندان توانستند از ارگانوئید‌ها برای زنده نگه داشتن سلول‌های سرطانی بیماران مبتلا به سرطان خون در آزمایشگاه استفاده کنند.

این چشم انداز توسعه درمان‌های خاص را برای بیماران موردی افزایش می‌دهد و از سلول‌های سرطانی خودشان به عنوان نقطه شروع استفاده می‌کنند.

پروفسور بتان پسایلا نویسنده ارشد این مطالعه گفت:برای درک درستی از چگونگی و چرایی سرطان‌های خون، ما باید از سیستم‌های آزمایشی استفاده کنیم که شباهت زیادی به عملکرد مغز استخوان واقعی انسان دارد، در حالی که قبلاً چنین دسترسی نداشتیم.

دانشمندان با سیستم مدل سازی شده ارگانوئید می‌توانند به جای تکیه بر مدل‌های حیوانی، سرطان را مستقیماً با استفاده از سلول‌های بیمارانشان مطالعه کنند.


این تحقیق در مجله کنسر دیسکاوری(Cancer Discovery) منتشر شده است.

 

منبع: سایت نیواطلس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.