پای کار آمدن مردم در محرومیت زدایی از محلات کم برخوردار

برای کاهش آسیب های اجتماعی در منطقه موسی بن جعفر(ع) بیرجند علاوه بر دستگاه‌هایی چون بهزیستی، ظرفیت های مردمی هم پای کار آمدند.

بسیاری از محلات قدیمی شهر بیرجند با مشکلات و آسیب‌های زیادی رو به رو هستند که رفع آن همت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

یکی از این محلات، محله موسی بن جعفر (ع) شهر بیرجند است که مردم نجیب و صبور این منطقه با سختی‌های متعددی رو به رو بوده و منتظر اقدام مسئولان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محله هستند.

مشکل اعتیاد، اشتغال، مسائل خانواده‌های دارای فرزند معلول و مشکلات مرتبط با افراد سالمند از موارد مورد ابتلاء در این محله است.

 شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی  با اشاره به طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار در کشور، اظهار کرد: این طرح در دو هزار و ۲۰۰ محله کشور اجرا می‌شود.

او با تأکید بر اینکه این طرح در راستای کاهش آسیب‌های این محلات اجرایی می‌شود، افزود: در این طرح دستگاه‌های اجرایی مختلف برای توانمند سازی اقدام می‌کنند.

شرفی با بیان اینکه این محلات توسط کمیته‌های بازآفرینی هر استان انتخاب می‌شود، ادامه داد: هر دستگاه، متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی یک محله است که در محله موسی بن جعفر بیرجند هم بهزیستی پای کار آمده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: بهزیستی برای کاهش آسیب‌های این محله و توانمندسازی افراد از شرکای اجتماعی و ظرفیت‌های مردم خود منطقه موسی بن جعفر استفاده خواهد کرد.

او افزود: برای رسیدن به هدف در خرداد ماه خانه بهزیست را در محله موسی به جعفر بیرجند راه اندازی کرده‌ایم تا مردم به راحتی مراجعه و مشکلات خود را مطرح کنند.

شرفی بیان کرد: البته قبل از اجرای طرح، موضوع را با معاونت سیاسی استانداری خراسان جنوبی در میان گذاشته و در کارگروه‌هایی مسائل مرتبط با خانه بهزیست مطرح شد.

انتخاب بانو یاران محله برای شناسایی خانواده‌های نیازمند

او گفت: در راستای اجرای این طرح افرادی از خود محله به عنوان شهرداران و بانو یاران محله انتخاب می‌شوند تا خانه به خانه افراد نیازمند را شناسایی و در راستای رفع مشکل آن‌ها اقدام کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از آن بر اساس نوع نیاز، افراد به خانه بهزیست معرفی می‌شود تا با کمک سایر دستگاه‌های خدمت رسان مشکل این شهروندان عزیز مرتفع شود.

شرفی بیان‌کرد: خانواده‌های بدسرپرست، بی سرپرست، خانواده‌های دارا فرزند معلول، خانواده زندانیان و خانواده افراد درگیر اعتیاد در این طرح برای رفع مشکل به دستگاه‌های مرتبط معرفی می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: بعد از شناسایی و رفع مشکل برای توانمند سازی این افراد و اشتغال زایی اقدام می‌شود که در این مرحله معمولاً آن‌ها را به فنی و حرفه‌ای معرفی می‌کنیم.

شناسایی ۴۶۵ خانواده نیازمند در محله موسی بن جعفر

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در محله موسی بن جعفر (ع) ۴۶۵ خانواده نیازمند شناسایی شده است، بیان کرد: به این خانواده‌ها خدمات آموزشی، درمان و … داده شده است.

شرفی یادآور شد: البته هر آنچه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی منطقه موسی بن جعفر رخ می‌دهد با کمک خود این منطقه است و خانه بهزیست تنها تسهیل گری را انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه حدود هزار نفر از افراد فاقد بیمه نیز در این محله شناسایی شد، گفت: این افراد اکنون بیمه شدند و از خدمات مرتبط با آن بهره مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: کمیته امداد، هلال احمر و فنی و حرفه‌ای و… نیز در راستای توانمند سازی افراد این محله همکاری‌های بسیار خوبی با ما دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار