آمریکا فناوری احداث نیروگاه هسته‌ای به فیلیپین می‌دهد

‌معاون رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم این کشور برای در اختیار قرار دادن فناوری تاسیس نیروگاه هسته‌ای برای فیلیپین خبر داد.

«کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در جریان سفر خود به فیلیپین، اعلام کرد واشنگتن و مانیل قصد دارند برای قراردادی مذاکرات را آغاز کنند که به موجب آن آمریکا فناوری لازم برای احداث نیروگاه هسته‌ای را در اختیار فیلیپین قرار دهد.

به گزارش بلومبرگ، هریس در حال حاضر به این سفر در فیلیپین رفته تا طیف گسترده‌ای از ابتکارات برای تقویت روابط دوجانبه با این کشور را ارائه دهد، در میان این ابتکارات «قرارداد ۱۲۳» در زمینه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی است.

یک مقام ارشد از کاخ سفید هم درباره سفر هریس گفت: «معاون رئیس‌جمهور قصد دارد در فیلیپین با بونگبونگ مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین و معاون او دیدار کند. پس از آن هم او به ملاقات فعالان حقوق بشر فیلیپینی و رهبران جامعه مدنی خواهد رفت. هریس به مارکوس خواهد گفت که آمریکا از تقویت روابط با فیلیپین خوشحال است و می‌خواهیم که روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری را هم افزایش دهیم، در کل می‌خواهم بگویم که این سفر برای افزایش روابط دوجانبه ما با فیلیپین است که تاریخچه‌ای طولانی به عنوان متحد، دوست و شریک داریم.»

او همچنین تاکید داشت فیلیپین برای همکاری در راکتور‌های کوچک مدولار و سایر فناوری‌های پیشرفته با آمریکا تمایل دارد و افزود: «بنابرای کامالا هریس در سفر خود آمادگی ما برای مذاکره برای ابتکار قرارداد ۱۲۳ در این زمینه را اعلام خواهد کرد. این قرارداد که امضا شود آمریکا می‌تواند تجهیزات لازم را در اختیار فیلیپین قرار دهد و فیلیپین هم امنیت انرژی و روند رو به انرژی پاک را پیش خواهد گرفت.»

پیش از این سفر هم یک مقام آمریکایی گفته بود هریس قصد دارد به نشانه حمایت از متحد خود در برابر پکن، از یک استان فیلیپین نزدیک آب‌های مورد ادعای چین بازدید کند.

هریس این سفر را به جای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، انجام داد.

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین روز شنبه در بانکوک، پایتخت تایلند اعلام کرد آمریکا قصد دارد به امید تسریع در گذار انرژی در تایلند که عمدتا به سوخت‌های فسیلی وابسته است، راکتور‌های هسته‌ای کوچک مدولار در این کشور پادشاهی بسازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار