هشدار؛

هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌های حساس

معاون محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کیفیت هوای ارومیه برای دومین روز در هفته جاری با شاخص ۱۰۸ ناسالم برای گروه‌های حساس است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کیفیت هوای ارومیه برای دومین روز در هفته جاری با شاخص ۱۰۸ ناسالم برای گروه‌های حساس است.

سعید موسوی با بیان اینکه ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرون عمده‌ترین علت آلودگی هوا در این شهرستان هستند، ادامه داد: کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

وی ادامه داد: مشارکت عمومی و خودداری از هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، از جمله روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری، عمرانی و مانند آن در کاهش آلودگی هوا موثر است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی شامل آبگرمکن، بخاری و تأسیسات گرمایشی به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضا‌های مسکونی، تجاری و اداری ضروری است.

وی با اشاره به ادامه آلودگی‌ها تا روز پنجشنبه گفت: کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل نیز باید جزو اولویت شهروندان قرار گیرد.

آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد است که اغلب در فصل‌های سرد سال مرکز آن ارومیه با پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده‌ها در برخی مناطق مرکزی و پرتردد شهری مواجه می‌شود.

شاخص کیفیت هوا  یا  AQI معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد بین صفر تا 500 در نوسان است که آستانه ناسلامتی برای افراد ۱۰۰ به بالاست و در رنگهای نارنجی، قرمز، بنفش و ارغوانی به میزان شدت آلایندگی رنگ بندی می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.