بهره مندی تولیدکنندگان چهارمحال و بختیاری از استاندارد تشویقی

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری گفت: در صورتی که محصولات تولیدکنندگان استان مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود آنان می‌توانند از استاندارد تشویقی استفاده کنند.

مهدی پژوهش اظهار داشت: درحال حاضر بوستان‌های موجود در چهارمحال و بختیاری از نظر استاندارد وضعیت مطلوبی ندارند برای مثال کفپوش مناسب در محیط بازی کودکان جهت جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها تعبیه نشده و یا با وجود ممنوعیت استفاده از وسایل بازی فلزی، اما همچنان از این وسایل در این مکان‌ها استفاده می‌شود البته در گذشته نیز رایزنی‌های بسیاری در این خصوص با دادستان استان صورت گرفته و در این زمینه اعلام جرم شده است.

وی افزود: از حدود ۱۴۰ بوستان سطح استان حدود ۲۰۰ وسیله تفریحی مستقر در ۲۴ بوستان که ۱۵ بوستان در سطح شهر شهرکرد بوده، از طریق شرکت‌های بازرسی مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران مورد بازرسی قرار گرفته است که تمامی تجهیزات مستقر در این مجموعه‌ها غیر استاندارد بوده‌اند و با توجه به پیگیری‌های این سازمان و همچنین دغدغه‌مندی دادستان مجدد بوستان‌های استان مورد بررسی قرار گرفتند، اما تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نشده بود.

پژوهش با اشاره به اینکه ۲۴ شهربازی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اضافه کرد: این محیط‌های بازی شامل ماشین‌های برقی که نمونه آن در بوستان لاله شهرکرد وجود دارد، جامپینگ موجود در بوستان تهلیجان، شهربازی موجود در مرکز خرید ستاره شهر شهرکرد می‌شوند که تمامی آن‌ها مورد تایید سازمان استاندارد هستند.


بیشتر بخوانید


وی اظهار داشت: در رایزنی‌های انجام شده با شهرداری شهرکرد این سازمان اعلام کرد بودجه لازم برای استانداردسازی بوستان‌های موجود را دراختیار ندارد و با توجه به اینکه این محیط‌های بازی با جان و سلامت کودکان در ارتباط هستند اداره کل استاندارد چهارمحال و بختیاری نسبت به اعلام جرم و درخواست پلمب بوستان‌های غیراستاندارد به دادگستری اقدامات لازم را انجام داده است.

پژوهش گفت: کفپوش‌هایی که در بوستان‌ها جهت حفظ ایمنی کودکان استفاده می‌شوند ممکن است در اثر تابش نور خورشید و یا بارندگی از بین بروند و یا در برخی موارد مشاهده شده وسایل بازی اعم از تاب و سرسره از سوی مردم دچار شکستگی می‌شوند و در نتیجه هزینه زیادی بر شهرداری‌ها تحمیل می‌شود بنابراین مردم نیز باید برای حفظ وسایل بازی موجود در بوستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای محصولات تولیدی دو نوع استاندارد اجباری و تشویقی وجود دارد، تصریح کرد: تمامی محصولات بسته‌بندی شده مانند خیارشور‌های شیشه‌ای مشمول استاندارد اجباری هستند، اما زمانی که این محصول بدون بسته‌بندی به فروش برسد مشمول این قانون استاندارد نمی‌شود چراکه در این موارد معمولا محصول از سوی تعداد افراد محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما زمانی که دامنه مصرف‌کنندگان محصول گسترده شود مشمول استاندارد اجباری خواهد شد.

پژوهش با تاکید بر اینکه وجود علامت استاندارد بر روی محصولات موجب آرامش خاطر مصرف‌کنندگان می‌شود، یادآور شد: اگر تولیدکنندگان قصد دارند اعتماد مصرف‌کنندگان را کسب و فروش خود را افزایش دهند باید نسبت به دریافت نشان استاندارد اقدام کنند و درصورتی که محصول آن‌ها مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود نیز می‌توانند از استاندارد تشویقی استفاده کنند.

وی افزود: در استان آزمایشگاه‌هایی برای ارزیابی محصولات کشاورزی تحت نظر اداره کل استاندارد وجود دارند همچنین کارخانجات استان نیز از این آزمایشگاه‌ها برخوردار هستند درحقیقت داشتن آزمایشگاه جهت کیفیت‌سنجی محصولات برای کارخانجات ضروری است چراکه این مراکز بدون داشتن این امکانات قادر به دریافت نشان استاندارد نیستند.

پژوهش با تاکید بر اینکه امکان کیفیت‌سنجی و انجام بررسی بر روی تمامی محصولات کشاورزی تولید شده در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اضافه کرد: این امکان در استان وجود دارد تا تمامی محصولات کشاورزی که مشمول استاندارد اجباری نیستند، اما تولیدکنندگان آن‌ها تمایل دارند برای ارتقای محصول خود و افزایش بازار فروش اقدام به دریافت نشان استاندارد کنند در آزمایشگاه‌های موجود در استان مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی که در ایران تولید می‌شوند هیچگونه مشکلی برای صادرات ندارند، اما نکته مهم این است که باید معیار سایر کشور‌ها در میزان مصرف کود و سم در تولید محصولات کشاورزی را بشناسیم و براساس آن محصول تولید کنیم در این صورت هیچگونه مشکلی در انجام صادرات ایجاد نخواهد شد درحقیقت ما باید بازار سایر کشور‌ها را براساس شرایط استاندارد آن‌ها تامین کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.