معاون وزیر نیرو در سفر اراک:

فرونشست‌های زمین با مدیریت درست مصرف آب کاهش می‌یابد

جوانبخت گفت: فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود.

محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در سفر به استان مرکزی و شهر اراک و بازدید از طرخ‌های شهری در خصوص فرونشست‌ها گفت: فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود.

جوانبخت افزود: مسلما با مدیریت درست از آبخوان ها، مشارکت بهره برداران، وجود و نصب تجهیزات اندازه گیری مناسب و ایجاد تصفیه خانه‌ها می‌توان این فرونشست را کاهش داد و مدیریت کرد.

او با اشاره به طرح انتقال آب از سد کمال صالح به رینگ جنوبی شهر اراک و کیفیت آب اضافه کرد: با توجه به آمار و ارقام موجود، کیفیت آب شهر اراک از شرایط خوبی برخوردار است و البته در سنوات اخیر و در ۱۰ سال گذشته، انتقال آب از سد به شهر نیازمند تغییرات در خطوط انتقال بوده و با تکمیل این رینگ شهری کیفیت متوازنی در شهر ایجاد می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب با بیان این که در زمان گذشته آب شرب اراک از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شد، بیان کرد: امسال با تکمیل رینگ جنوبی شهر، کیفیت آب بهتر از این خواهد شد.

او با انتقاد از کم توجهی درصد زیادی از کشاورزان به نصب کنتور هوشمند، گفت: فقط حدود ۲۵ درصد چاه‌های کشور به کنتور مجهز هستند و وزارت نیرو در نظر دارد ذینفعان و بهره برداران را در منافع حاصل از نصب کنتور و مدیریت آبخوان‌ها سهیم کند.

جوانبخت افزود: فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود و مسلما با مدیریت درست از آبخوان ها، مشارکت بهره برداران، وجود و نصب تجهیزات اندازه گیری مناسب و ایجاد تصفیه خانه‌ها می‌توان این فرونشست را کاهش داد و مدیریت کرد.

او با اشاره به اصلاح تعرفه‌ها و قیمت آب و تاکید بر اهمیت اقتصاد آب، اضافه کرد: وزارت نیرو درصدد اجرای برنامه‌های مناسبی در این راستا است و مصرف کنندگان کم مصرف می‌توانند تخفیف بگیرند و برنامه‌ها بیشتر معطوف به مصرف کنندگان پرمصرف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.