بدون نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکنید

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به مقاومت دارویی در بدن شود و نباید بدون دستور پزشک این نوع از دارو‌ها را مصرف کرد.

ناصری سرپرست دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آنتی بیوتیک اول از همه برای سلامت بیماری که به این دارو‌ها نیاز دارد، ضروری است، اما تشخیص مصرف آن باید توسط پزشک انجام شود.

او افزود: تشخیص نوع آنتی بیوتیک از عهده مردم بر نمی‌آید و پزشک براساس پرسش و پاسخ با بیمار و معاینه در نهایت به این نتیجه می‌رسد که فرد به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد و چه نوع دارویی را باید مصرف کند.

ناصری گفت: در شرایط فعلی که مقداری با کمبود آنتی بیوتیک‌ها در کشور مواجه هستیم پیشنهاد دارم حتی‌الامکان این مسئله رعایت شود، زیرا آنتی بیوتیک دارویی نیست که فرد خودسرانه از داروخانه درخواست کند.

عضو هیأت علمی گروه داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: مصرف نابجای آنتی بیوتیک به‌راحتی سبب مقاومت میکروبی می‌شود و وقتی فرد دوباره مبتلا به عفونت جدی شود آنتی بیوتیک‌های خوراکی جواب نمی‌دهد لذا منجر به بستری شدن بیمار، دریافت آنتی بیوتیک‌های فوق‌العاده قوی و افزایش هزینه‌های بستری و سایر موارد می‌شود.


بیشتر بخوانید


او گفت: در شرایط فعلی توزیع آنتی بیوتیک‌ها در داروخانه‌ها بهتر از شرایط یک ماه قبل شده است و معمولا بیماران دارای نسخه می‌توانند به دارو دسترسی داشته باشند.

ناصری عنوان کرد: یکسری افراد به دنبال دسترسی به آنتی بیوتیک‌ها بدون در دست داشتن نسخه هستند در حالی که آنتی بیوتیک بدون نسخه قابل ارائه نیست.

سرپرست دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مردم به دلایل مختلف تقاضای دریافت انواع دارو‌ها را بدون نسخه دارند که از جمله می‌توان به نداشتن فرهنگ درست مصرف دارویی، کاهش دادن هزینه‌های پزشکی و از این قبیل اشاره کرد.

او گفت: نمی‌توانیم بگوییم داروی بدون نسخه به بیمار نمی‌دهیم، اما همه تلاش ما بر این است تا وضعیت بیمار ارزیابی شود و راهنمایی مناسبی برای تحویل دارو داشته باشیم.

ناصری گفت: مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک به دلیل کنترل ویروس کرونا نسبت به قبل تا حدودی کمتر شده و وضعیت سلامت مردم نیز اکنون بهتر و مراجعات مردمی به داروخانه‌ها کاهش یافته است.

آنتی بیوتیک به وفور در داروخانه‌ها موجود نیست

ناصری سرپرست دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: آنتی بیوتیک‌ها به وفور در داروخانه‌ها موجود نیست، اما از شرایط یک ماه اخیر عبور کرده‌ایم و در هفته‌های اخیر بیماران به‌ویژه کودکان با نسخه مراجعه می‌کردند در حالی که با نبود دارو شرمنده آن‌ها می‌شدیم.

او با تأکید بر اینکه هیچ دارویی نباید خودسرانه مصرف شود گفت: ساده‌ترین روش این است مردم با مراجعه به داروخانه‌ها برای تهیه دارو حداقل از داروساز مشورت بگیرند.

ناصری با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو یکی از معضلات جامعه است افزود: مصرف بی‌رویه و نابجای آنتی بیوتیک‌ها مقاومت میکروب‌ها را بیشتر کرده و درمان همه ما را چه افرادی که دارو مصرف می‌کنند چه افرادی که مصرف نمی‌کنند را دچار اختلال می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار