توسعه اقتصادی و حفظ مواریث فرهنگی با ایجاد کمپ‌های گردشگری

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کمپ‌های گردشگری را عامل توسعه اقتصادی و حفظ مواریث فرهنگی نیاکان ایرانی دانست.

کرمی گفت: مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل زنده بودن سنت‌های کهن ایرانی، لباس محلی زنان و مردان، موسیقی‌های سنتی و غذا‌های محلی از جذابیت‌های زیادی برای مسافران برخوردار هستند.

او ایجاد کمپ‌های گردشگری را یک تیر و چند نشان توسعه اقتصادی و حفظ مواریث فرهنگی نیاکان ایرانی دانست و افزود: در گردشگری عشایری ضمن فراهم شدن بستر بازار فروش صنایع دستی و محصولات دامی عشایر، مسافران با رسوم این مردمان کوچرو آشنا شده و به این ترتیب امکان به فراموشی سپردن خرده فرهنگ‌ها کاهش می‌یابد.

کرمی می‌گوید: خرید بدون واسطه محصولاتی، چون روغن، کشک، ماست، دوغ، شیر، نان محلی، دست بافت‌های عشایر که جلوی چشمان گردشگران تولید می‌شود از دیگر مزایای این شاخه از گردشگری و معامله ۲ سربرد است که از سویی منجر به خرید کالایی ارزان‌تر از بازار برای مسافران و از سوی دیگر باعث می‌شود عشایر نیاز به متحمل شدن هزینه حمل و نقل برای فروش محصولات تولیدی خود را نداشته باشد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تجربه زندگی چادرنشینی در قالب تور‌های گردشگری چیزی است که بسیاری از ایرانگردان و حتی جهانگردان پسامدرن دوست دارند و در حقیقت این تجربه یک حس نوستالژیک قوی را برای گردشگران تداعی می‌کند، اما این شاخه از گردشگری در استان مغفول مانده و امکانات چندانی به منظور پذیرایی از علاقه‌مندان فراهم نشده است.

این مقام مسئول اعتقاد دارند که در محیط طبیعی مناطق عشایرنشین فروش غذا‌های محلی مانند؛ دمپخت گوشتی، آش کارده، آش ماست، دنگو، آب گوشت و برنامه ریزی برای یک عروسی محلی در حضور ایرانگردان می‌تواند بر جذابیت‌های گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد بیفزاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.