فعالیت ۲۶۰ مرکز رشد و ۵۱ پارک علم و فناوری در ذیل وزارت علوم

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در حال حاضر ۱۱۹۰۰واحد فناور و ۷۷۳۵ شرکت دانش بنیان در سراسر کشور داریم.

علی خیرالدین در همایش سالگرد معاونت فناوری و نوآوری گفت: باید  بین دانشگاه‌ ها و پارک فناوری تعامل ایجاد شود اما این موضوع کمی مغفول مانده است. تربیت زیست بوم فناوری را انجام خواهیم داد و آیین نامه کارآفرینی را تدوین کرده ایم.

به گفته وی در حال حاضر مراکز رشد را ساماندهی کرده ایم و  ۵۱ پارک علم و فناوری و ۲۶۰مرکز رشد در وزارت علوم داریم، به طوری که یکسری مراکز رشد جدید را راه اندازی خواهیم کرد.

او ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۹۰۰واحد فناور و ۷۷۳۵ شرکت دانش بنیان در سراسر کشور داریم که ۲۱۳۰ شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری مستقر هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: سال گذشته ۳۵ هزار شغل دانش بنیان در پارک های علم و فناوری ایجاد شد، به طوری که رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتیم.حدود ۹۰۰ شرکت دانش بنیان مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

او افزود: طرح ملی ترویج کارآفرینی با بودجه ۱۰۰ میلیون تومان برای هر دانشگاه اجرایی می شود. طرح دستیار فناوری را در کشور اجرا و ۲۱۷۱ دانشجو به این طرح پیوسته اند. بیشترین تقاضا در مقطع کارشناسی ارشد است که ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز این طرح است ، تا الان ۱۵ هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

او گفت: تاکنون ۱۳۰ ستاد دانش بنیان در سراسر کشور راه اندازی و ۲۳ تفاهم نامه با سازمان های مختلف  منعقد شده است. در حال حاضر آیین نامه تجاری سازی مصوب شده است، بنابراین حدود ۵۰۰ میلیون تومان کمک به این حوزه خواهد شد. در حدود ۱۵ درصد اعضای هیات علمی به حوزه فناوری ورود پیدا کرده اند که باید این آمار افزایش پیدا کند. 

او گفت: کار آفرینی فقط ایجاد شغل نیست بلکه باید مرز شکن باشد ، بنابراین فرد کارآفرین باید استاندارد ها را ارتقا دهد.

او افزود: در حال حاضر رتبه ۵۳ در شاخص نوآوری در دنیا داریم که باید این جایگاه بهبود پیدا کند. الان ۱۱۱ هزار نفردر واحد های فناور شاغل هستند و ۲۶ پردیس فناوری و نوآوری و ۱۱۹۰۰ واحد فناور همچنین ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع سه در کشور راه اندازی شده است.

او ادامه داد:یکی از راهبردهای ما تکمیل زیست بوم فناوری است و هدف ما افزایش تعداد پردیس های فناوری است. طرح پسا دکتری فناوری و نوآوری در شورای وزارت علوم به تصویب رسیده است. در سال جاری حدود ۱۱۰میلیون دلار توسط پارک های علم و فناوری فروش داشته ایم.

او ادامه داد: در حال حاضر ۶۱۲۹ نیاز و بیش از ۵۲۰ ایده در سامانه نان به ثبت رسیده است. میزان رشد پلرک های علم و فناوری در سال جاری چهار درصد و تغداد مراکز کار آفرینی و نوآوری حدود ۲۷درصد همچنین تعداد مراکز رشد حدود ۳۰ درصد رشد در سال جاری داشته ایم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.