صدور دستور تعیین تکلیف ۱۷ هزار پرستار دوران کرونا

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در حال حاضر جمعیت دانشجو و پرستار حدود ۲۵۰ هزار نفر در کشور است.

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: مراقبت پرستاری در دنیا مهم است. این موضوع با توجه به سالمند شدن جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است. در زمینه ارتقای مراقبت از بیماری، تمام افراد باید نقش خودشان را به درستی ایفا کنند.  

به گفته وی دانشکده های پرستاری از همان علمی برخوردارند که کشورهای پیشرفته آن را دارند. باید پرستاران مبتنی بر علم در بیمارستان ها خدمت کنند.

میرزابیگی گفت:‌ همان گونه که به دنبال بهداشت و درمان مناسب هستیم؛ باید به دنبال مراقبت های ایمن و کیفی در سطح کشور باشیم. 

او ادامه داد: در حال حاضر جمعیت دانشجو و پرستار حدود ۲۵۰ هزار نفر در کشور است که ۱۴۰ هزار پرستار در بیمارستان های وزارت بهداشت و ۳۰ هزار نفر در نیروهای مسلح و خصوصی حضور دارند و حدود ۲۰ هزار نفر بازنشسته هستند یا در مراکز هوم کر فعالیت می کنند. 

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: الان حل مسائل پرستاری به کیفیت و جامعیت مراقبت از بیماران وابسته است. اگر پرستار به میزان کافی در یک بیمارستان باشد، بیماران مدت کمتری در مراکز درمانی بستری شده، خدمات کیفی تری ارائه شده و هزینه های کمتری توسط مردم پرداخت می شود.

او افزود: پرستاران تنها گروهی هستند که در بیمارستان ها خدمات مراقبتی را ارائه می دهند.

او ادامه داد: مجلس تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به تصویب رساند و رئیس جمهور بیش از ۲۲ دستور در خصوص پرستاران مانند استخدام، تعرفه گذاری و تعیین سرنوشت ۱۷ هزار پرستار دوران کرونا را صادر کرده است. 

میرزابیگی گفت: طرح تبعیض آمیز قاصدک منحل شد. این طرح باعث ظلم به پرستاران شده بود. بیش از ۹۰ درصد اجرای طرح قاصدک را کنار گذاشته اند و اضافه کاری و کارانه جدا پرداخت می شوند. الان معوقات از ۱۸ ماه به ۴ ماه کاهش پیدا کرده اند.  

او افزود: در حال حاضر اعطای فوق العاده ویژه به پرستاران مانند سایر گروه های جامعه پزشکی انجام می شود و از دو سال قبل مجوز استخدام ۵۲۲۰۰ نفر گرفته شده است که حدود ۴۵۰۰۰ نفر از این افراد پرستاران هستند. در تعرفه گذاری خدمات پرستاری، شاخص K پرستاری تعریف و ارزش نسبی پرستاران نیز تعریف شده است. به دلیل این که ارزش نسبی مصوبه دولت و سالانه قابل تغییر و اصلاح است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: الان دستورالعمل باز توزیع، اسناد و بحث خدمات ابلاغ شده است. برخی از بیمارستان ها خدمات را به ثبت نرسانده و همین مسئله موجب نا هماهنگی در بیمه و خرید خدمات شده است. ۵۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای تعرفه های پرستاری برای سال جاری در نظر گرفته شده است و مشکل اعتباری نخواهیم داشت. خدمات پرستاری توسط بیمه رسیدگی و پول خدمات به همکاران پرداخت می شود. بر اساس دستورالعمل باز توزیع، سهم پرستاران از خدمات پرداخت می شود. 

او افزود: سازمان نظام پرستاری پیگیر سهم کارانه پرستاری است و به دنبال توسعه پرستاری جامعه نگر و تعرفه خدمات مراقبتی در منزل یا همان هوم کر است. 

میرزابیگی گفت: تمدید طرح پرستاران انجام شده است و این نیروها بازگشت داده شده اند. ۱۷۰۰۰ جوان در دوران کرونا طرح خود را تمدید کردند که شایسته استخدام بی قید و شرط و تکریم هستند. حتی شخص رئیس جمهور تاکید جدی بر عدم برخورد با این نیروها مانند کارگران فصلی دارند. 

او ادامه داد: در حال حاضر باید ۲/۵ نفر گروه پرستاری به ازای هر ۲۴ ساعت و هر تخت بیمارستانی یا هزار نفر جمعیت داشته باشیم که این عدد به طور میانگین حدود نه دهم است.  فوق العاده خاص در دستگاه ها داده می شود و باید به جامعه پرستاری نیز داده شود. دولت در این خصوص بودجه ای را اختصاص داده است. دولت بودجه خوبی را نیز برای رسیدگی به بازنشستگان و بیماران خاص پرستاران در نظر گرفته است.

به گفته وی آسیب دیدگان پرستاری به طور مثال در بخش های شیمی درمانی تحت پوشش صندوق حمایت قرار خواهند گرفت و در همین خصوص با بیمه سلامت مذاکراتی انجام شده است.

او ادامه داد: وزارت بهداشت پرداختی های علی الحساب خود را انجام داده و این موضوع شاید به دلیل سختگیری های سازمان بیمه سلامت است. ردیف اعتباری تعرفه پرستاری ایجاد شده و بعید است از این اعتبار جای دیگر هزینه شود.

وی افزود: بسته خدمتی عادلانه تدوین و اصلاحات هم انجام خواهد شد. نظام پرداخت فی فور سرویس هزینه زا و تقاضای القایی ایجاد می کند. خدمات پرستاری بسته خودش را دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: پرداختی هایی به صورت علی الحساب انجام‌شده اما در برخی از بیمارستان ها خدمات انجام شده به ثبت نرسیده است و سازمان نظام پرستاری پیشنهاد داده تا میانگین خدمات پرستاری  محاسبه شود.

او افزود: در دوران کرونا ماهیانه ۱۵۰ نفر گواهی صلاحیت حرفه ای گرفته اند و الان دو ماه است که درخواست گواهی کم شده است. البته باید این موضوع را ذکر کنم که برخی از پرستاران که مهاجرت کرده بودند به کشور باز گشته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کادر درمان
۱۳:۲۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
خواسته اصلی و قانونی مدافعان سلامت فقط و فقط فوق العاده خاص است والسلام.
آخرین اخبار