کمبود تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با وجود اینکه اصفهان، استانی برخوردار است، اما در بیمارستان‌ها کمبود تخت‌های ویژه داریم.

سید مرتضی حیدری امروز در نشستی با خبرنگاران، با اعلام اینکه احتمال وقوع پیک دوم آنفلوانزا در دی‌ماه و بهمن‌ماه وجود دارد، گفت: شهروندان باید بدانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کرتون جایی در درمان بیماری آنفلوانزا ندارند، این بیماری با دارو‌های بسیار ساده درمان خواهد شد و آنتی‌بیوتیک برای درمان صرفاً به تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: موج جدید بیماری آنفلوانزا که به‌تازگی ایجاد شد، نگرانی بیشتری ایجاد کرد و درگیری‌های ریوی، بستری کودکان و ترشحات چرکی ریوی افزایش یافت، اما در حال حاضر از این پیک گذر کردیم.

حیدری با یادآوری اینکه اوایل انقلاب برای درمان برخی از بیماری‌های خاص نیازمند حضور پزشکان خارجی بودیم و گاهی جراحی‌های محدود در مراکز محدود انجام می‌شد، افزود: امروز به مرحله‌ای رسیدیم که پزشکان با آموزش‌هایی که دیده‌اند حتی به سایر کشور‌ها اعزام می‌شوند، در حال حاضر اعمال جراحی بسیار پیچیده با تکیه بر نیروی کارآمد در حال انجام است و امیدواریم با توجه به ظرفیت منبع پایداری از این طریق ایجاد کنیم. همچنین از نظر تشخیص و ابزار درمان مشکل و دغدغه‌ای نداریم و با به اعتمادی که به شرکت‌های دانش‌بنیان شد، تأمین تجهیزات پزشکی در حال انجام است.

او عدالت در درمان را الزامی دانست و گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد مردم استان در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند و با وجود اینکه کمبود نیروی تخصصی و فوق تخصص نداریم، اما بستری برای حضور متخصصان در شهرستان‌ها فراهم نیست. سعی می‌کنیم سرانه‌های درمان بیماران تأمین شود و تعرفه‌ها به سمت تعرفه‌های واقعی بروند. متخصصان باید باز توزیع تعرفه‌های شهرستان‌ها را تأمین کنند، کم بودن و غیر واقعی بودن تعرفه‌ها باعث شد ورود پزشکان عمومی به رشته‌های تخصصی کاهش پیدا کند، اما اکنون در حال اصلاح روند گذشته هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در سطح استان بیماری‌هایی داریم که در تلاشیم تا از شیوع گستره آن‌ها جلوگیری شود، توضیح داد: سن جمعیت استان به نسبت دیگر شهر‌های کشور بالا است و دارای جمعیت پیری هستیم. در این راستا بیماری‌های قلبی، فشارخون هم افزایش یافته است. خیلی از افراد بیماری‌هایی دارند که عملکرد سایر اندام‌هایشان با مشکل درگیر می‌شود و نیاز به پیوند اعضا پیدا می‌کنند، بنابراین توجه به بیماری‌ها ازجمله بیماری زمینه‌ای قابل توجه است، البته تغییر سبک زندگی و ورزش می‌توانند عوارض بیماری‌ها را کنترل کنند.

او با اشاره به اینکه در هفته گذشته توانستیم اولین لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی در سنین زیر ۴ سال را به صفر برسانیم، گفت: ۲۰ کودک برای نخستین بار در استان اصفهان کاشت حلزون انجام دادند. طرح ملی کاشت حلزون شنوایی که از ۲۹ مردادماه امسال توسط وزارت بهداشت در کشور ابلاغ شد که بیماران بدون پرداخت هزینه‌ای این عمل را انجام خواهند داد. گفتنی است هر کاشت حلزون شنوایی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون هزینه دارد که آن را دولت پرداخت خواهد کرد.

حیدری ادامه داد: نوزادان از بدو تولد تا یک ماهگی باید غربالگری شوند، زیرا ۰.۲ از نوزادان کاهش شنوایی دارند و ۱۰ درصد نیاز به کاشت حلزون شنوایی خواهند داشت، سپس به مراکز منتقل می‌شوند. همچنین تست تیروید در بدو بسیار الزامی است. بسیاری از خانواده‌ها از غربالگری‌ها هراس دارند، اما اغلب بیماری‌ها با تست غربالگری رفع خواهند شد.

او با بیان اینکه در تلاشیم که طرح جوانی جمعیت را در استان پیگیری کنیم، افزود: در این راستا قرارگاهی تشکیل دادیم که به‌صورت ماهیانه جلساتی برگزار می‌شود تا با توجه به وظایفی که عهده‌دار هستیم مشکلات و موانع بارداری را برطرف کنیم.

حیدری حدود ۱۰ مراکز سطح دو ناباروری را در اکثر شهرستان‌ها راه‌اندازی کردیم و ۸۵ درصد موارد ناباوری در مراکز قابل انجام و درمان است، تصریح کرد: با توجه به عدم فعالیت مرکز ناباروری سطح دو در اصفهان، اکنون در بیمارستان شهید بهشتی مرکز سطح سه ناباوری که فعال است که به متقاضیان به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کند. متأسفانه آمار سقط در کشور فاجعه است با همکاری سایر ارگان‌ها افراد متخلف را شناسایی و با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت پیوند اعضا، گفت: همچنین از سال ۹۶ شاهد کاهش آمار پیوند کبد و کلیه هستیم که برخلاف انتظار است. در حال حاضر بزرگ‌ترین منبع پیوند اجساد مرگ مغزی هستند. سعی می‌کنیم اعضای بیماری که حیات ندارند را به بیماری انتقال دهیم که به زندگی عادی و اجتماعی بازگردند و عملکرد مناسب داشته باشند. یکی موارد از احیا پیوند است، امسال پیشرفت بیشتری در پیوند داشتیم و لیست انتظار افراد کاهش داشته، اما هنوز نسبت به آمار جهانی فاصله داریم.

او یادآور شد: اولین پیوند مغز استخوان در کشور در استان اصفهان توسط دکتر آذر انجام شد و اکنون این عمل در بیمارستان سیدالشهدا از فردبه‌فرد انجام می‌شود، در تلاش هستیم عمل پیوند مغز استخوان را در بیمارستان الزهرا (س) از غیر به فرد انجام دهیم.

حیدری با تأکید بر اینکه بهداشت سلامت روان افراد قابل توجه است، اضافه کرد: کمیته‌هایی برای سلامت روان و پیشگیری از خودکشی تشکیل دادیم تا قبل از تشدید مشکلات روانی و اتفاقات ناهنجار بیماری‌های روحی و روانی را درمان کنیم، درعین‌حال که مراجعه به روان‌پزشک و روانشناس نباید به‌عنوان عیب شناخته شود.

او با بیان اینکه با توجه به اینکه استان اصفهان، استانی برخوردار است، اما در بیمارستان‌ها کمبود تخت‌های ویژه داریم، گفت: قطعاً در آینده با توجه به بودجه تخت‌ها اضافه خواهند شد. در این راستا بیمارستان ورزنه، بیمارستان امام حسین (ع) و مرکز سلامت کودک و مادر را به شکل جامعه هدف در دستور کار تجهیز امکانات قرار دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را خواستار شد و گفت: باید برای سلامت و ارتقا موضوعات سلامت هزینه کرد. اگر دستاورد‌ها را حفظ نکنیم ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود. سال‌های سال به دلیل عدم بسترسازی نظام ارجاع، پزشک خانواده نبود، اما به‌تازگی این کار اجرایی شده است.

حیدری با اشاره به کمبود دارو، توضیح داد: در این مدت اخیر دچار کمبود دارو بودیم که حقیقتاً بخش زیادی از این کمبود حقیقی نبود و خیلی از افراد نیاز به برخی دارو‌ها نداشتند. اگر بر اساس منطق دارو‌ها تجویز می‌شد قطعاً چیزی به نام کمبود وجود نداشت.

او با اعلام اینکه اکنون کمبود‌ها در حال برطرف شدن است، افزود: حوزه نظارت بر عملکرد ارائه‌کنندگان خدمت به خواسته مردم در حال تشدید است و در حال حاضر برخورد با موارد تخلف با تعرفه‌های مازاد را افزایش دادیم.

حیدری در خصوص تخت‌های درمانی اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان (به‌غیراز کاشان و آران و بیدگل) ۵۹ بیمارستان دارند که ۳۱ بیمارستان در شهر اصفهان و ۲۸ بیمارستان خارج از شهر قرار دارند. در کل استان ۳۸ بیمارستان دانشگاهی، ۱۳ مرکز دولتی، ۲۵ مرکز درمانی خارج از بخش دولتی، ۱۰ مرکز خصوصی، ۴ بیمارستان خیریه‌ای و ۷ مرکز وابسته به ارگان‌ها وجود دارند.

او ادامه داد: در استان اصفهان تعداد ۷ هزار و ۲۷۷ تخت درمانی وجود دارد، که ۴ هزار و ۱۴ تخت دانشگاهی و ۲ هزار و ۶۳ متعلق به سایر مراکز هستند. همچنین ۵۴۸ تخت روان‌پزشکی و ۱۲۰۵ تخت آی سی یو، ان سی یو و سی سی یو در استان فعال است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درمورد نظارت دانشگاه علوم پزشکی بر غذای بیمارستان‌ها، توضیح داد: غذای بیمارستان‌ها تحت نظارت دقیق از واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و گروه‌های علمی قرار دارد، در طبخ غذا‌ها قطعاً میزان کالری و پروتئین مورد نیاز بیماران ملاحظه می‌شود. وی با بیان اینکه همراهان اگر به غذا‌های بیمارستانی اعتراضی دارند، برای غذای خودشان است، گفت: چراکه بیماران اغلب یا غذا نمی‌خورند یا اشتها و یا هوشیاری ندارند. درهرصورت کیفیت تأمین مواد مورد نیاز بیماران در طبخ موردتوجه خواهد بود.

حیدری خاطرنشان کرد: پزشکان و اعضای بیمارستان هم سال‌های سال است از همین غذا‌ها استفاده می‌کنیم، قطعاً به کیفیت غذای خانگی نمی‌رسد، اما قابل هضم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار