آیا چینی‌ها برای خرید مرکبات شمال می‌آیند؟

مرکبات شمال برای قرار گرفتن در سفره چشم بادامی‌ها همچنان معطل است.

فانی سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران می‌گوید: صادرات مرکبات به چین الزامات خاص خود را دارد که گرفتن شناسنامه سلامت محصول یا کیو آر کد و شناسنامه دار کردن باغات مرکبات و سورتینگ‌ها از جمله آنان است.

او افزود: تا یکی دو هفته دیگر شاهد صادرات مرکبات مازندران به چین خواهیم بود.

موضوع صادرات مرکبات مازندران به چین نخستین بار مرداد ماه امسال توسط سفیر ایران در چین رسانه‌ای شد.

محمد کشاورز‌زاده گفته بود: با پیگیری‌های مستمر ایران در پکن، مجوز صادرات مرکبات از ایران به چین اخذ شد و صادرکنندگان و کشاورزان مازندرانی با رعایت استاندارد‌های بسته بندی و توجه به کیفیت کالا برای صادرات مرکبات به چین آماده شوند.

بعد از این اظهار نظر مسئولان استان نیز با تاکید بر صادر شدن مرکبات مازندران برای نخستین بار به بازار یک میلیاردی چین، ثبت نام باغداران در سامانه سماک یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای صادرات مرکبات و کیوی است که باغدار باید در این سامانه ثبت‌نام کند تا محصول تولیدی قابل ردیابی و شناسایی باشد.


بیشتر بخوانید

تفاهم نامه صادرات مرکبات به چین برای نخستین بار


 زمان صادرات دیر شده است

بعد از گذشت ۵ ماه از این اظهارات و در حالیکه هنوز گزارشی از صادرات مرکبات به چین به میان نیامده است، محمد شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران می‌گوید: برای صادرات مرکبات بین کشور‌های باید هماهنگی لازم انجام شود تا حجم بالای مرکبات صادر شود.

او افزود: برای ارسال یک تا چند کانتینر مرکبات به چین مشکلی نیست، اما برای صادرات حجم زیاد محصول به برنامه ریزی و هماهنگی خصوصا در زمینه حمل و نقل نیاز است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: به نظر می‌رسد زمان صادرات مرکبات به چین برای امسال دیر شده است.

مهاجر رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن مازندران هم گفت: رعایت استاندارد‌های لازم در تولید و بسته بندی محصول مهم‌ترین شرط صادرات به چین است و صادرکنندگان باید اطلاعات خود را در سایت اعلام شده ثبت کنند تا بتوانند صادرات انجام دهند.

او با بیان اینکه محصول تولیدی و اطلاعات باغداران و باغ‌ها باید در این سامانه ثب شود، افزود: آنچه مربوط به بخش خصوصی بود انجام شد و نهادی که باید کار را تمام کند وزارت جهاد کشاورزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
صادرات خیلی هم خوبه و باید مازاد تولید و مصرف داخلی رو صادر کرد ولی گاهی یا اصلا صادر نمیکنیم و میوه و.. میمونه تا خوراک دام بشه یا فاسد و دور ریخته بشه ولی گاهی هم از اونور بوم می افتیم . یعنی انقدر صادر میکنیم تا تهش دربیاد و کمبود داشته باشیم و بعد میریم همون میوه یا.. درجه 2-3 با قیمت بالاتر را وارد میکنیم !
یه برنامه ریزی و مقدار مصرف داخل و.. را محاسبه کنند که بیش از اون صادر نکنیم که به مشگل و قیمتهای عجیب غریب مصرف کنندگان داخلی هم بربخوریم !
آخرین اخبار