ضرغامی:

میراث فرهنگی ظرفیت عظیمی برای تقویت وحدت ملی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی ظرفیت عظیمی برای تقویت وحدت، یکپارچگی، انسجام و هویت ملی و دوری از تفرقه و گسل‌های دشمنان است.

سیدعزت الله ضرغامی‏، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز جمعه در جریان دومین روز سفر خود به استان مرکزی در بازدید از حوزه علمیه سپهداری اراک در جمع خبرنگاران، گفت: میراث فرهنگی ظرفیت عظیم انسجام ملی است و مصادیق آن در جای جای اراک دیده می‌شود.

وی بیان کرد: در سفر به استان مرکزی که از روز گذشته آغاز شده، تاکنون شهر‌ها و نقاط مختلفی از این خطه بازدید شد و بسیاری از بنا‌های تاریخی این خطه در تمام کشور بی نظیر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اراک به لحاظ میراث فرهنگی وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد و بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی، شیعی و انقلابی کشور، ردپایش در این شهر است.

ضرغامی عنوان کرد: بازار سنتی اراک ثبت ملی شده، راسته بازار این مکان به معنای خاص معماری خود، بهترین وضعیت را دارد و در نوع خود بی نظیر است.

وی بیان کرد: بازار اراک از بنا‌های بسیار ارزشمند و تاریخی است و اعتبارات خوبی برای نگهداری و مرمت نیاز دارد که در حد اعتبارات جاری وزارتخانه نیست و باید دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند، اولویت‌ها باید مشخص شود بویژه مواردی که جنبه تخریبی جدی و مسایل ایمنی دارد، باید با کمک بازاریان مرمت و رسیدگی شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: بازار اراک یک جایگاه ویژه است و به لحاظ معماری باید حفظ شود و تمام ظرفیت‌ها باید در این مسیر بکار گرفته شود.

ضرغامی گفت: مدرسه علمیه سپهداری هم که در بازار تاریخی اراک ساخته شده و نقش مهمی در جایگاه علمی و انقلابی داشته، اکنون با مشکلاتی همراه است که این مشکلات بررسی و سعی می‌شود به زودی رفع شوند.

وی عنوان کرد: حمام چهار فصل اراک نیز یکی از مکان‌های دیدنی اراک است که مشابه آن در جای دیگر نیست، معماری آن خاص است و یک شخصیت استثنایی به نام حاج محمد اسماعیل خوانساری آن را به همراه کار‌های ارزشمند دیگر ایجاد کرده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در این حمام یک حمام مستقل برای ارامنه ایجاد شده و همین که مسلمانان به فکر اقلیت‌های دیگر در کنار خودشان بوده‌اند، از برجستگی‌های میراث فرهنگی ناملموس است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دومین روز سفر خود به استان مرکزی، ضمن حضور در مزار شهدای اراک و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، با نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی دیدار کرد و از حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم خوانساری، حمام تاریخی چهار فصل، سرا‌ها و کاروان‌سرا‌های بازار تاریخی اراک، مدرسه علمیه سپهداری، مسجد آخوند، پروژه موزه بزرگ اراک و منطقه گردشگری گردو اراک نیز بازدید کرد.

سفر به روستای هزاوه و شهرستان تفرش، از دیگر برنامه‌های دومین روز سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.