ورود دام به مراتع مهاباد ممنوع است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: چرای دیررس پاییزه دام‌ها باعث لگدکوب شدن خاک و کاهش نفوذپذیری آب در زمین شده و زیان‌های جبران ناپذیری به مراتع وارد می‌کند.

خالد خضری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: هر سال چرای دام‌ها در مراتع از ۱۵ آبان ماه به بعد ممنوع است، اما برخی دامداران به دلیل گرانی علوفه و هزینه‌های نگهداری دام در به چرای دام در مراتع تا آخر پاییز ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: چرای دام در مراتع در این فصل بویژه بعد از بارش‌های پاییزی، باعث لگدکوب شدن مراتع و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و تخریب بیشتر منابع ملی و مراتع شده و در نهایت امر، بهره برداران و مراتعداران را متضرر می‌سازد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: لگدکوب شدن مراتع علاوه بر اینکه میزان فرسایش خاک را افزایش می‌دهد باعث از بین رفتن و کاهش رشد گیاهان خوش خوراک و خوش هضم در مراتع نیز می‌شود.

وی ادامه داد: دامداران از اردیبهشت تا آبان ماه و به مدت هفت ماه از مراتع استفاده می‌کنند و مراتع در این فصل که پوشش گیاهی بسیار کمی هم دارد، برای احیای دوباره خود نیاز به استراحت دارد و چرای دام در این فصل می‌تواند آسیب‌های زیادی هم به خاک، آب، بذر گیاهان و حتی جوانه‌های تازه رشد کرده نیز وارد کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.