استفاده از توان مردمی برای واحد‌های خانگی فرآوری زرشک

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان گفت: برای راه اندازی ۱۰۰ واحد خانگی فرآوری زرشک، نیازمند استفاده از توان مردمی هستیم.

حجت الاسلام پورمهدوی مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان در نشست بررسی طرح‌های دانش بنیان در حوزه فرآوری زرشک که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد گفت: راه‌اندازی ۱۰۰ واحد خانگی فرآوری محصول زرشک از سوی بنیاد علوی در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شده و راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی فرآوری، نیاز به هزینه بسیار زیادی داریم لذا از توان مردمی برای کمک به آنها استفاده می‌کنیم.

حجت الاسلام پورمهدوی بیان کرد: واحدهای خانگی فرآوری زرشک نفع و سود مردم را بیشتر کرده و زودتر ما را به نتیجه ساماندهی تولید و فرآوری می‌رساند یعنی باید از این طریق محصول را در زمان مورد نیاز تامین کنیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان تصریح کرد: از هر طرح فناورانه و برنامه کارشناسی که به‌نفع مردم و در حوزه محصول زرشک خراسان جنوبی باشد حمایت می‌کنیم.

او با بیان اینکه معیشت حدود یک‌ چهارم جمعیت استان به محصول راهبردی زرشک گره خورده است، افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، برای رسیدن به یک هدف در جامعه اسلامی نیاز به حلقه‌های میانی بین حاکمیت، دستگاه‌های متولی و مردم داریم تا بتواند منجر به پیشرفت شود در غیر اینصورت شاهد پیشرفت نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام پورمهدوی ادامه داد: نگاه ما بر این است همه فعالان شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه محصول راهبردی زرشک ورود کرده‌اند با کشاورز و تولیدکننده، ظرفیت‌های خانگی و صنعتی و از طرفی امکان‌هایی که دولت در حمایت از این افراد یا شرکت‌ها دارد به میدان آمده تا شاهد افزایش ارزش افزوده و پیشرفت در این زمینه باشیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان با بیان اینکه اکنون تولید زرشک برای کشاورز ضرر دهنده شده و پاسخگوی هزینه‌ها نیست، تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فراهم شده که تلاش داریم تسهیل‌گری کرده و به عنوان حلقه میانی فعالیت داشته باشیم.

او عنوان کرد: هدف ما شبکه‌سازی در حوزه تولیدکنندگان و سایر است و زمانی یک واحد فناوری پایدار خواهد بود که از شبکه تولید برخوردار باشد، همچنین از ظرفیت‌های بنیاد علوی برای رشد و توسعه این محصول راهبردی استان استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام پورمهدوی بیان کرد: از امروز قرار است حلقه میانی بین دولت و شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه زرشک در استان باشیم که ۱۰۰ عنوان فعالیت در باب زرشک پیش‌بینی شده است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان با بیان اینکه اولین گام برای ورود به مباحث تولید و فرآوری محصولات، تحقیقات است، تصریح کرد: مجموعه‌ای با همکاری شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی می‌شود که از تحقیقات این مجموعه برای ارزش‌افزایی این محصول استفاده و واحدهای فرآوری ساماندهی خواهد شد.

او گفت: در قالب این طرح جامع جلسات تخصصی با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصول زرشک استان برگزار و موضوع به صورت تخصصی دنبال می‌شود.

حجت الاسلام مهدوی پور گفت: در زمینه‌هایی از جمله فرمولاسیون سس، رب، پودر، زرشک‌ پرورده، اسانس، عصاره‌گیری، شیوه استخراج ماده موثر زرشک، ترشی، استفاده از پودر چوب زرشک، روش‌یابی خشک‌کردن صنعتی زرشک، تحقیق و شناسایی آفات، روش‌های انجماد سریع زرشک، داروسازی و روش‌یابی اصلاح ژن نهال زرشک ورود خواهیم کرد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان بیان کرد: نیاز داریم به صورت همزمان تمام کمک‌های دولت را تجمیع کرده و بر محصول زرشک متمرکز شویم، اگر در این اقدام حمایت استانداری، شرکت‌های دانش بنیان و دستگاه‌های متولی با هم باشد به راه حل‌های جدید خواهیم رسید چون در این زمینه با اراده قوی ورود کرده‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.