پس از ۶۰ سال فراموشی؛

چراغ گیوه بافی در شهرستان طبس روشن می‌شود

هنر گیوه بافی یادگار پیشینیان طبسی، بعد از ۶۰ سال فراموشی در مسیر رونق و احیا قرار گرفته است.

گیوه بافی از گذشته‌های دور در شهرستان طبس رواج داشته و تا دهه ۴۰ هجری شمسی ساخت و تجارت گیوه مهمترین فعالیت اقتصادی این شهرستان بوده است.

۴۰ تا ۵۰ درصد مردم این منطقه در آن روزگاران، شغل شان تخت کشی و گیوه بافی بود به طوری که در این شهرستان تجارت خانه گیوه داشتند و این هنر دستی را صادر می‌کردند.

عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس از برگزاری دوره آموزش گیوه بافی برای احیاء و توسعه این هنر صنعت با همکاری بخش خصوصی علاقمند در شهرستان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی با حضور استادکارانی از استان کرمانشاه و ۱۵ نفر هنرآموز در مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان بصورت فشرده در حال برگزاری است و شرکت کنندگان در این دوره مهارت‌های لازم را برای احیاء و تولید گیوه‌های سنتی و قدیمی طبس فرا می‌گیرند.

عرب تأکید کرد: اگرچه در سال‌های نه چندان دور یک دوره آموزشی برای این رشته برگزار شده، ولی متأسفانه منجر به احیاء آن نشد و با توجه به پیشینه و قدمت این هنر احیاء آن در دستور کار قرار گرفت و امیدوارم با همت و تلاش علاقمندان خصوصاً جوانان شهرستان و حمایت‌هایی که صورت خواهد گرفت، بتوانیم شاهد توسعه روزافزون این صنعت و ایجاد تنوع در تولیدات صنایع دستی شهرستان باشیم.

گیوه‌های طبسی نوعی پای پوش است که رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً از لته‌های پنبه‌ای بهم فشرده یا چرم تهیه می‌شود؛ غالباً کار تهیه گیوه را دو نفر انجام می‌دهند که هر کدام در بخشی از آن تبحر دارند.

کار بافت رویه را اغلب زنان و آماده سازی کف گیوه را مردان انجام می‌دهند که در این دوره آموزشی نیز به همین صورت، استادکاران مراحل مختلف کار را آموزش می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار