۱۶ آذر ۱۳۳۲؛ روزی که هم کشتند و هم ژست آزادی گرفتند!

سند جنایت آشکار رژیم پهلوی، آمریکا و انگلیس در دانشگاه در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ ثبت شده است.

وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق زمینه را برای روز‌های سیاه دیکتاتوری محمدرضا پهلوی هموار کرد. از دست رفتن دستاورد‌های ملی شدن صنعت نفت، محاکمه دکتر مصدق در دادگاه نظامی، ورود دنیس رایت کاردار سفارت انگلیس به تهران در ۱۴ آذر و نارضایتی عمومی از جمله دلایل واقعه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران است.

شهید مصطفی چمران در یادداشتی برای سالگرد ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در نشریه انجمن‌های اسلامی دانشجویان آمریکا در آذر ۱۳۴۱ نوشته است: دنیس رایت نماینده استعمار باز می‌گردد، سفارت انگلستان دوباره افتتاح می‌شد و دنیس رایت کاردار سفارت قرار بود که به ایران بیاید. کمپانی‌های نفتی برای تصرف مجدد نفت ایران نقشه می‌کشیدند. نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران می‌آمد تا نتیجه ۲۱ میلیون دلار کودتا را ببیند. ناراحتی و نارضایتی مردم هر روز بیشتر اوج می‌گرفت. آتش خشم و کینه مردم هر لحظه بیشتر زبانه می‌کشید. فریاد اعتراض از هر گوشه و کناری به گوش می‌رسید. دولت کودتا و استعمار خارجی نیز برای انتقام از مردم مبارز ایران، به خصوص دانشجویان دانشگاه تهران، دندان تیز کرده بودند که فاجعه ۱۶ آذر بروز کرد.

ورود دنیس رایت به ایران در ۱۴ آذر که توسط دولت دکتر مصدق از ایران اخراج شده بود جرقه اعتراضات را زد و علاوه بر دانشجویان در بازار تهران هم اعتراضات درگرفت و بسیاری از مردم بازداشت شدند. این اعتراضات در ۱۶ آذر در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه پیدا کرد و ماموران سرکوبگر رژیم پهلوی با اسلحه به جان دانشجویان افتادند و سه دانشجو به نام‌های احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا شهید شدند.

سه قطره خون

حضور شاه با دوست خود یعنی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا در ۱۸ آذر در دانشگاه تهران و دادن دکترای افتخاری به وی نشان از بی اهمیت بودن این حادثه نزد پهلوی دوم داشت. محمدرضا پهلوی که پس از کودتای ۲۸ مرداد دست به ایجاد خفقان در فضای سیاسی زده بود با این اقدام خود قصد داشت تا به دانشجویان که در دوران قبل کودتا فضای باز سیاسی را تجربه می‌کردند بفهماند که دیگر خبری از آزادی نیست. شاهی که همین دانشجویان در سرنگونی‌اش نقش مهمی را ایفا کردند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ چهار ماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد است. آن موقع اعلام شد نیکسون که معاون رئیس جمهور آمریکا بود قرار است به ایران سفر کند و اعلام شد روابط ایران و انگلیس قرار است دوباره از سر گرفته شود. این در حالی بود که روابط ایران با انگلیس در زمان مصدق قطع شده بود.

فواد ایزدی

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه تهران برای سفر نیکسون و عادی شدن رابطه با انگلیس تظاهرات کردند که منجر به شهادت سه تن از دانشجویان شد، اما سفر نیکسون بعد از کشتار دانشجویان لغو نشد و وی به تهران آمد و از دانشگاه تهران دکترای افتخاری حقوق گرفت و عادی سازی روابط با انگلیس هم انجام شد.

ایزدی با بیان اینکه برای یابود دانشجویانی که در دانشگاه تهران علیه کودتای انگلیسی و آمریکایی و استعمار انگلستان در ایران به شهادت رسیده بودند ۱۶ آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شد، اظهار کرد: سیاست‌های ضد ایرانی انگلیس به دهه‌های قبل از کودتای ۲۸ مرداد برمی‌گردد و نفوذ آمریکا هم در ایران بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر شد. خباثت‌های رژیم‌های انگلیس و آمریکا همچنان ادامه دارد و ایران هنوز گرفتار این دو دولت یاغی است که در کشتار ملت ایران با هم در حال رقابت هستند آن هم با تحریم‌هایی که علیه مردم ایران وضع می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: سابقه سیاه این دو کشور در تاریخ ایران باید زنده نگه داشته شود به همین دلیل ۱۶ آذر اهمیت دارد. ۱۶ آذر حرف نه دانشجویان بود به استکبار آمریکایی و انگلیسی که هنوز هم با گذشت این همه سال، ایران در معرض سیاست‌های خصمانه این دو رژیم است.

وی تصریح کرد: امروز دانشجویان باید با تاریخ آشنا شوند. انگلیس و آمریکا در سالگرد جنایتشان در ایران می‌خواهند بر دولت انقلابی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قدرت رسید فشار بیاورند که این امر از عجایب است.

ایزدی اضافه کرد: آمریکا و انگلیس می‌خواهند آن سه دانشجویی که شهید سیاست‌هایشان در ایران شدند را به گروگان بگیرند برای پایمال کردن خونشان به همین دلیل چطور می‌شود جریان‌هایی که از این کشور‌ها پول می‌گیرند و از این روز که دخالت آمریکا و انگلیس در ایران عیان است برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند. اگر از یک روز دیگر استفاده می‌کردند جای تعجب نداشت.

۱۶ آذر ۱۳۳۲ سند جنایت آشکار رژیم پهلوی، آمریکا و انگلیس در دانشگاه است. روزی که دانشجویان معترض را کشتند و پس از آن شاه مخلوع در کنار معاون رئیس جمهور کشوری ایستاد که خودش را مهد دموکراسی می‌داند. شاهی که هیچ ابایی از کشتن جوانان این مرز و بوم نداشت با ژست آزادی و اقتدار سعی داشت پایه‌های حکومت متزلزل خود را محکم کند، اما غافل از اینکه کشتار دانشجویان فقط سرسپردگی شاه به آمریکا را برای ملت ایران عیان کرد و ۲۵ سال پس از این جنایت کاخ‌های حکومتش فروریخت.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
زن بردگی اسارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
همیشه حضور آمریکا در ایران با خسارات و خیانت هایی همراه بوده حکومت عفونت بار آمریکا برای تمام جهان یک معزل و یک بیماری مزمن است که نه قابل اصلاح است و نه با فضای موجود جهانی می شود او را از بین برد اما ما تردید نداریم که این قدرت فرعونی با اراده الهی قطعا نابود خواهد شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
امروز کسانی که به مظلومیت امام علی می گریند، کسانی که حادثه کربلا را گرامی می دارند برای آن حادثه عزاداری می کنند و یالیتنی کنت معکم می گویند باید از نظام مقدس جمهوری اسلامی تا پای جان دفاع کنند وگرنه شاید فردای قیامت با لشگر یزید و معاویه محشور شود و این مطلب به این معنی نیست که ما مشکلی نداریم هیچ کس نمی تواند انکار کند که ما هزار و یک مشکل داریم اما اولا بخش اعظمی از مشکلات فعلی کشور میراث حاکمان گذشته و بخش زیادی هم ناشی از خباثت ها و شیطنت های استکبار و ایادی داخلی آنهاست و بخشی هم ناشی از ضعف مدیریت ها و بعضا خیانت ها که اگر آنها هم ریشه یابی شود همانها هم بر می گردد به دشمنان انقلاب اسلامی اگر شخصیت های خدومی مثل شهید رجایی و بهشتی و باهنر ووو را شهید نمی کردند و اگر نبود خیانت های دولت غربگرای موقت و بنی صدر و ووو و اگر نبود ترور شخصیت ها و هشت سال دفاع مقدس و خیانت های تجزیه طلبان وووو امروز ما قطعا شرایط دیگری داشتیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
دانشجویان راه درس و دانش و پیشرفت خود را به حواشی پیوند ندهند و به فکر پیشرفت انقلاب اسلامی ایران نیز باشند و مراقب باشند دست نشانده دشمن در شبکه های معاند نشوند تا بدین صورت استکبار جهانی نتوانند بر آنها غلبه کنند. انشاالله که از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
به عنوان دانشجویی که مسیرخود را از اغتشاشگران جداکرد وپشت دین و ولایت فقیه اش ایستاد
ازمسئولان خواستارم مسیر رسیدن به اهداف جوانان راتسهیل کنند.
ناامیدی در دل ما مانند آتش زیر خاکسترهست:)
Iran (Islamic Republic of)
یه دهه هفتادی
۱۰:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
بیکاری = گرونی چه شود

کی فکرشو میکرد پراید ۲۰۰ میلیونو رد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
چه ربطی به روز دانشجو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
کی فکرشو میکرد مردم در اروپا روی شمع غذا گرم درست کنند.کی فکر شو میکرد که اروپای توسعه یافته مردمش بروند هیزم جمع کنند.کی فکرشو میکرد سوخت در آمریکا و اروپا گران شود.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
اگه پراید ۷ ملیون بشه باز ملت می‌مالند
۱۰سال پیش پراید ۷ ملیون بود
آیا همه ایران پراید داشتن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
چرا اعتراض دانشجویان 16 آذر اغتشاش نیست ولی اعتراض دانشجویان فعلی اغتشاس گفته میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
آرزوی کمی بصیرت برای شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
اونا به حضور نیکسون اعتراض داشتن، نه الان عاشق آمریکا شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
بسیار عالی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
سیدحجت
۱۴:۰۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
اونا میخواستن پای استکبار به ایران باز نشه کجای کاری الان اینا برا چی تظاهرات میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
دانشجویان اون موقع به غارت نفت ایران توسط آمریکای دزد و تروریست و انگلیس جنایتکار اعتراض کردند.دانشجونماهای الان به عدم زندگی به صورت حیوانی و عدم عریان بودن زنان و عدم ترویج فحشا اعتراض دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
چون اونا به کشورشون خیانت نمی کردن دنبال کمک به کشور بودن نه آتیش زدن سطل اشغال و شعار نوشتن پشت در دستشویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
بخاطر اینکه اعتراض دانشجوی دیروز همراه با برادر کشی نبود ،همراه با بستن اتوبان و تهدید مردم نبود ،همراه با چاقو کشی نبود ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
آقای ۱٠:۱۵ به کسی که قدرت تشخیص کار آنروز دانشجویان با کار امروز دانشجونما ها را نداشته باشد باید به آنها گفت:
با غافلان نگویید اسرار راز هستی / تا بی خبر بمیرد در جهل و خود پرستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
باشه
همه بدن
ما خوبید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
دانشجو، اشتغال، امید به آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
داعشجویان فعلی چطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
البته موردی که شما هیچ وقت به آن اشاره نکردید این بود که : متاسفانه این دانشجوی کشته شده از هواداران حزب توده و طرفداران کمونیست بودند.
Iran (Islamic Republic of)
چریک گمنام
۱۰:۴۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
این برچسبی بود که حکومت به همه مخالفان میزد وهمه را توده ای و مارکسیست معرفی میکرد.البته ممکنه این افراد هم گرایشات چپ داشته اند.یک مورد که اگه خواستید بدونید ، آقای شریعت رضوی برادر خانم دکتر شریعتی است ، بعد از شهادت برادر خانمشون این وصلت صورت میگیره.خانم دکتر شریعتی هم چند وقت پیش فوت کردند . موفق و پایدار باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
آقای چریک گمنام این حرفا خیلی کهنه شده این عزیزان بالاخره بدست جلادان رژیم شاه و برای خوش خدمتی به اربابشان مظلومانه کشته شدند و از نظر ما شهید هستند و سرنوشت آنها در جهان آخرت بستگی به اعتقاد و عملکرد خودشان دارد ولی برای ما قابل احترامند .
United States of America
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
مناظره هیچوقت یادمون نمیره
روحانی خطاب به قالیباف: شما نگفتی گازانبری جمعشون میکنم
قالیباف خطاب به روحانی : شما گفتی همشون .....
کوی دانشگاه
Romania
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
مخالفان آزادی محکوم به نابودی هستند
-
علی
۱۰:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
مخالفان جمهوری اسلامی ایران محکوم به نابودی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
البته منظور شما از آزادی چی باشه،آزادی حیوانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
اگر معنی آزادی بردگی برای غرب و شرق باشه محکوم به نابودی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
کدوم آزادی؟ همونی که اگه مغازه رو نبندن آتش میزنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۱
آزادی که همراه با دیکتاتوری باشه به درد خودت میخوره
(تهدید مردم به بستن مغازه ها ، کشتن جوونای مردم زیر شکنجه ، آتیش زدن اموال عمومی و شخصی ملت ، عریده کشی و قمه کشی و چادر از سر ناموس ملت کشیدن ، برهنگی و همجنس‌بازی و توهین به مقدسات و اعتقاد ملت ، بریدن گلو و آتیش زدن مامور امنیت ، گوش به فرمان رسانه های تروریستی اینترنشنال و دشمنان ملت ، بی عفتی و فحاشی و تهدید ، حمله و آتیش زدن خونه های مردم ، قانون شکنی و بی حرمتی به پرچم و... این اسمش آزادی است ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۰۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
آزادی سوزاندن آمبولانس ؟
آزادی سوزاندن اتوبوس؟
آزادی سوزاندن مغازه مردم؟
آزادی تلاش برای حمله آمریکا به کشور؟
آخرین اخبار