تولید سوخت ماشین با آلایندگی کمتر

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نوعی کاتالیست چند جزئی شده که می‌تواند،سوخت‌ ماشین‌ها را با میزان آلایندگی کمتر تولید کند.

یکی از مشکلات فرآورده‌های نفتی به ویژه فرآورده‌های سنگین نفتی مانند مازوت و نفت کوره درصد بالای گوگرد است که موجب آلایندگی زیادی در هنگام سوختن این فراورده‌ها می‌شود. به همین خاطر استفاده از روش‌های گوگرد زدایی به منظور میزان کاهش میزان گوگرد در این فرآورده‌ها و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی یکی از ضروریات فرآیند تولید فرآورده‌های نفتی به شمار می‌رود.

در حال حاضر کاتالیست‌های مختلفی در سطح جهانی برای استفاده در فرآیند‌های گوگرد زدایی از فراورد‌های سبک مانند گازوئیل و میعانات گازی در دسترس هستند. اما استفاده از این روش‌ها برای فراورده‌های سنگین به دلیل ساختار هیدروکربنی بزرگی که دارند کارآمد نیست. در این حالت ابتدا باید زنجیره‌های هیدروکربنی فراورده‌های سنگین به زنجیره‌های سبک‌تر شکسته شود و سپس به طور همزمان فرآیند گوگرد زدایی نیز روی آن‌ها اعمال شود.

یک شرکت دانش بنیان در راستای رفع این چالش موفق به تولید نوعی کاتالیست بومی چند جزئی شده اند که می‌تواند زنجیره هیدروکربنی محصولات سنگینی مانند قیر را به فرآورده‌ها سبک‌تر شکسته و با حذف گوگرد از آن، محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر مانند بنزین و گازوئیل با میزان آلایندگی به مراتب کمتر تولید کند.

این کاتالیست بر خلاف نمونه‌های مشابه، فرآیند گوگرد زدایی و تبدیل فرآورده‌های سنگین به سبک را در یک مرحله انجام می‌دهد؛ همچنین استفاده از ترکیب نانو ذره مس در این محصول موجب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی کارایی این کاتالیست شده است. شرکت پیشگام فرس با کمک این کاتالیست نانویی آمادگی کامل برای تولید فرآورده‌های سبک با ارزش افزوده و مزیت صادراتی از فراورده‌های سنگین کم ارزش‌تر برای صادرات را دارد.

این محصول مزایای فنی، اقتصادی و استراتژیک مخصوص به خود را که شامل:۱_ کاهش میزان گوگرد موجود در مازوت باعث کارایی این کاتالیست شده است.۲-کارایی ۹۰تا ۹۵ درصدی در شکستن زنجیره‌های سنگینت و گوگرد زدایی همزمان ۳ استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و در دسترس و همچنین قیمت به مراتب پایین‌تر در مقایسه با مشابه خارجی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار