آنچه در پردیس سینمایی ملت می‌گذرد؛ برداشت اول

افتتاحیه جشنواره سینماحقیقت با اکران فیلم دنیای وحشی زاگرس آغاز شد

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با پخش مستندی از حیات وحش به نام «دنیای وحشی» در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در روز یکشنبه ۲۰ آذرماه در پردیس سینمایی ملت با حضور سینماگران، مدیران فرهنگی و دوستداران سینمای مستند همراه با پخش تیزر بخش‌های مختلف و مستندی از حیات وحش با نام «دنیای وحشی» آغاز به کار کرد.

محمد حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی مستند سینما حقیقت  در آیین افتتاحیه این جشنواره پس از پخش تیزر بخش‌های مختلف گفت: تجربه چهار دوره حضور در جشنواره سینماحقیقت به عنوان دبیر، برای من سرشار از تجربه‌ها و خاطرات است. ما روز‌های سخت و لحظات شیرینی را در این جشنواره پشت سر گذاشتیم و بیش از همیشه به این باور رسیده‌ایم که پشت همه اتفاقات و مشکلات، این سینما و هنر است که زنده می‌ماند.

حمیدی مقدم ادامه داد: تمامی جشنواره‌ها فرصتی برای گفتگو، فاصله گرفتن از روزمرگی‌ها و فضایی است که به طور طبیعی کمتر می‌توان سراغ آن را گرفت. از این رو ما از امروز بیستم تا جمعه بیست و پنجم آذر ماه به بهانه این جشنواره کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که امیدبخش و باطراوت هستند.

محمد حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی مستند سینما حقیقت

دبیر شانزدهمین جشنواره مستند سینما حقیقت گفت: در جشنواره سینماحقیقت در بخش بین‌الملل میزبان مستند‌های متنوع هستیم که پنجره‌های تازه‌ای را مقابل دیدگانمان باز خواهند کرد.

او ادامه داد: در این دوره از جشنواره آنچه از سینمای مستند ایران خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنت‌ها، آیین‌ها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی می‌کنند و مستند‌های این جشنواره سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

خود را متعهد می‌دانیم تا سینماگران جوان را حمایت کنیم

محمد حمیدی مقدم افزود: وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی، توجه به مستندسازان و جوانانی است که در استان‌ها زندگی می‌کنند و  امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که بگوییم تعدادی از آن‌ها در این سال‌ها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی تحسین شده‌اند.

او ادامه داد: جشنواره شانزدهم ضیافتی بزرگی است تا این مستندسازان علاوه بر تماشای آثار، در کارگاه‌ها شرکت کنند و گنجینه‌ای از دانش و تجربه را با خود همراه ببرند تا در آثار دیگرشان از آن بهره‌مند شوند. همچنین تنها هدف ما کشف استعداد نیست و خود را متعهد می‌دانیم که سینماگران جوان را حمایت کرده و زمینه فعالیت مستمر آن‌ها را فراهم کنیم.

میهمانان سینماحقیقت

حمیدی مقدم افزود: سینمای مستند، همیشه رویکردی خردمندانه و اندیشه محور داشته است؛ از این رو نمی‌توان از جشنواره «سینماحقیقت» سخن گفت و به کارگاه‌های انتقال تجربه و گپ و گفت‌های تخصصی با سینماگران در این فضا اشاره نکرد. امسال برایتان تدارک ویژه‌ای برای شما دیده‌ایم تا دوست‌داران هنر سینما و سینمای مستند را در معرض تجربه‌های اساتیدی قرار دهیم که صاحب نام و با دانش هستند.

سخنی از مستندسازان با سابقه کشور

حمیدی مقدم در ادامه گفت: نکوداشت زنده یاد نادر طالب زاده و سیدمحسن طباطبایی‌پور مستندسازان باسابقه یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره امسال خواهد بود.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: هنر، همان امیدی است که در قلب ما، شعله حرکت، تلاش و پیش آمدن را روشن نگاه می‌دارد. سینمای مستند هنوز ما را امیدوار می‌خواند و جشنواره «سینماحقیقت» پاسخی به این نداست. از این رو امیدوارم روز‌های خوبی در جشنواره «سینماحقیقت» داشته باشیم.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»

فکر نمی‌کردم این تعداد از دوستان در جشنواره حضور پیدا کنند

حمیدی مقدم افزود: فکر نمی‌کردم این تعداد علاقه‌مند، دوستان مستندساز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند. چون معمولا افتتاحیه‌های بسیار جمع‌وجور برگزار می‌شد و این حضور شور مضاعفی را به جشنواره می‌دهد. همانطور که قبلا گفته‌ام جشنواره «سینماحقیقت» حقیقت انکار شدنی نیست و ما جشنواره را برای گفتگو کردن و دیدن و تعامل برگزار می‌کنیم.

حمیدی مقدم گفت: امروز فیلم مهمی را نمایش می‌دهیم. درواقع قسمتی از ژانری که در سینمای مستند موردغفلت قرار گرفته است، سینمای مستند حیات وحش. مستندی که هزینه‌بر است و زمان زیادی می‌گیرد؛ زیرا برای مستندساز رنج زیادی را به همراه دارد. افتتاحیه این جشنواره را بر اساس یک گونه مهم سینمای مستند قرار دادیم تا ان‌شالله مدخلی برای توجه در بودجه و برنامه‌ریزی شود تا زیبایی‌های کشور را بیش از گذشته به نمایش بگذارد.

همچنین در ادامه مراسم فیلم «دنیای وحشی زاگرس» به کارگرانی فرشاد افشین‌پور با موضوع حیات وحش به نمایش درآمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار