شهرک چاپ در مناطق ویژه اقتصادی راه اندازی خواهد شد

معاون نظارت و توسعه اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد شهرک چاپ در مناطق ویژه اقتصادی، گفت: تفاهم نامه آن تا هفته آینده به امضاء می‌رسد.

رضا بشردوست معاون نظارت و توسعه اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه در نهمین جشنواره صنعت چاپ استان البرز که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با حضور فعالان این عرصه برگزار شد، افزود: راه اندازی این شهرک‌ها حرکت خوبی است که تسهیلات ماده ۱۸ نیز به آن تعلق می‌گیرد.

وی صنعت چاپ را یک پدیده فرهنگی، هنری، صنعتی و رسانه‌ای دانست و اظهار داشت: صنعت چاپ یک صنعت چند وجهی است که اجزاء و اضلاع آن در بخش‌های مختلف زندگی ساری و جاری است به طوریکه اهالی صنعت چاپ نقش خیاط سایر صنایع که همان صنعت بسته بندی است را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش صنعت چاپ اقدامات فراوانی و پیگیری‌هایی انجام داده، گفت: از جمله این اقدامات اصلاج آیین نامه و دستورالعمل‌ها در راستای تسهیل گری و سرمایه گذاری در سراسر کشور است.

بشردوست از جمله نیاز‌ها در این صنعت را آموزش‌های روز دانست و افزود: در حوزه آموزش با همکاری اتحادیه‌های سراسر کشور مهمترین سرفصل‌ها شناسایی و اعلام شده به طوریکه یک دوره کلاس آموزشی در بحث مالیات در ۳۰ استان برگزار شد و تا پایان سال نیز یک وبینار سراسری در استان‌ها خواهیم داشت.

وی به اقداماتی در حوزه سرشماری چاپخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اداره کل چاپ با همکاری استان‌ها و دفتر امور جاپ سرشماری چاپخانه‌ها را انجام می‌دهد که استان سمنان معیار قرار گرفته است که هفته آینده شروع می‌شود.

۸۷ چاپخانه دارای مجوز در البرز فعال هستند

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز در این جشنواره گفت: هر سال این چنین مراسمی را تحت عنوان آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ برگزار می‌کنیم که دلیل آن اهمیت و جایگاه این صنعت است که به طور مستقیم و غیرمستقیم با خیلی از صنایع ارتباط دارد.

علی نوروزی با اهمیت صنعت چاپ و قرارگرفتن آن در رتبه سه تا پنج صنعت‌های برتر دنیا اشاره کرد و افزود: شاید بگویند در دنیای امروز دیجیتالی از اهمیت صنعت چاپ کاسته شده، ولی روزبه‌روز علیرغم مشکلاتی که در بعضی از بخش‌های این صنعت به وجود آمده همچنان به جایگاه این صنعت در دنیای مدرن افزوده می‌شود، زیرا نقش بی بدیلی در تمام حوزه‌ها دارد و می‌طلبد ما مسوولان برای ارتقا و رشد این صنعت در کشور تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۸۷ چاپخانه در استان البرز فعال هستند که از این تعداد ۶۵ چاپخانه در کرج، ۹ چاپخانه در ساوجبلاغ، ۶ چاپخانه در اشتهارد و دو چاپخانه نیز تا در شهرستان نظرآباد فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی چاپخانه در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند که جزو آمار رسمی اتحادیه و ما محسوب نمی‌شوند و در حال مذاکره با آن‌ها هستیم که کار ثبت نام و عضویت آن‌ها در سامانه چاپ را انجام دهیم تا هم ما بتوانیم از خدمات آن‌ها بهره‌مند شویم و نظارت بیشتری بر آن‌ها داشته باشیم و هم آن‌ها به خانواده صنعت چاپ در البرز بپیوندند.

نوروزی اضافه کرد: واحد‌های چاپی دیگری نیز به دلیل اینکه شرایط لازم را ندارند با عناوینی همچون دفاتر خدمات فنی به صورت مجاز فعال هستند که سعی در ساماندهی آن‌ها داریم.

تیراژ بالای کتاب نشانه‌های رشد و توسعه فرهنگی یک ملت است

مشاور استاندار البرز نیز در این جشنواره به تاریخچه ورود صنعت چاپ و نشر به کشور اشاره کرد و گفت: مطالعه در کشور ما رونق ندارد و حوزه نشر هم با توجه به نوسانات قیمت کاغذ حال و روز خوبی ندارد که منجر شده تیراژ‌های چاپ کتاب خیلی محدود و تاسف بار برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران باشد.

اردشیر آل عوض افزود: بار‌ها از زبان بزرگان شنیده ایم که جمعیت فرهیخته تیراژ کتاب به زیر ۲۰۰ مجلد در سال رسیده در جایی که در کشور‌های مثل سوئیس دو برابر جمعیت مجلد چاپ می‌شود و در حالیکه یکی از نشانه‌های رشد و توسعه فرهنگی یک ملت وجود تیراژ کتاب و کتابخانه است.

وی اظهار داشت: اگر نگاه شود شاید فقط اسم فرهنگ را یدک می‌کشیم تا رسم و امیدوارم روزی برسد ملت ما در زمره افرادی قرار بگیرند که با فرهنگ مانوس شوند و انس با کتاب باعث رونق صنعت چاپ و نشر شود.

آل عوض به مشاغل و صنوفی که با این صنعت مرتبط می‌شود اشاره کرد و گفت: ایام انتخابات کسانی که در این صنعت مشغول هستند پرمشغله‌ترین زمان خود را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صنعت چاپ فعالیت رونق داری نداریم، افزود: متاسفانه باید بگوییم در چاپ ضمن اینکه آگاهانی در این حوزه وجود دارند، اما از ظرافت‌های هنری این صنعت کمتر در چاپ استفاده می‌کنیم که نوع کاغذ تقریبا تحمیلی است و خطوط استفاده شده نگاه صرف اقتصادی به آن می‌شود یا شکل کتاب به گونه‌ای که ناشر به آن توجه می‌کند انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: در بازار کتاب ناشرانی که از فعالان صنعت چاپ مشاوره می‌گیرند برای تجلید و زیبایی کتاب توانستند مخاطب را مجذوب خود کنند.

مشاور استاندار البرز گفت: مخاطب کتاب قبل از اینکه با متن آن آشنا شود به جلد کتاب و صفحه آرایی آن توجه می‌کند علیرغم اینکه در صنعت چاپ به دلیل شرایط اقتصادی کمتر به آن پرداخته می‌شود.

مسوول اتحادیه صنعت چاپ استان البرز نیز به عنوان دیگر سخنران این جشنواره گفت: صنعت چاپ جزو صنایع مادر در کل دنیا و کشور‌های توسعه یافته است و متاسفانه تنها صنعتی است که در ایران با بی مهری مواجه هستیم.

رضا عسگری گرمه با بیان اینکه در همه صنعت‌ها مشکلات وجود دارد، افزود: صنعت ما یک صنعت کاملا ارزبر و صنعتی است که به هیچ عنوان ماشین آلات و مواد مصرفی داخلی نداریم و با ارز وارد می‌شود و کوچکترین نوسان ارز و تحریم در این صنعت تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار امیدواری کرد که نگاه بالادستی درتدوین قوانین و آیین نامه‌ها به شکلی باشد که به این صنعت کمک کند.

وی با اشاره به اینکه چاپ خانه‌ای پارسال در البرز با ۷۰ نفر پرسنل بعد از ۱۱ سال فعالیت تعطیل شد، اظهار داشت: دولت فقط به ما کمک کند تا ما سرپا بایستیم، زیرا بیکاری این تعداد تبعات اجتماعی زیادی دارد.

عسگری گرمه گفت: تمام کسانی که در این صنعت فعال هستند چرخ این صنعت را با عشق، ولی به سختی می‌چرخانند علاوه بر اینکه چشم اندازی در این صنعت نداریم و فقط عاشق هستیم و توجیه اقتصادی در این صنعت نداریم.

وی افزود: اکنون بیشتر چاپخانه‌ها مشکلات عدیده‌ای دارند و حداقل اگر نمی‌خواهید کمک کنید مشکلی هم ایجاد نکنید.

وی به موضوع آموزش نیروی انسانی فعال دراین عرصه اشاره کرد و اظهارداشت: در بحث آموزش نیروی انسانی اگر درست انجام ندهیم اپراتور ماشین آلات در آینده نخواهیم داشت و نسلی که بازنشست می‌شود جایگزین آن نداریم که نگاه ویژه‌ای بر روی آموزش نیروی انسانی باشد.

عسگری گرمه با بیان اینکه ناوگان این صنعت در کل ایران فرسوده است و باید بوسه بزنیم به دست تمام صنعت گران که با ماشین‌های فرسوده صادرات انجام می‌دهند، گفت: اگر امکانات حتی کشور‌های همسایه راداشته باشند حرف برای گفتن زیاد دارند و برای نوسازی صنعت نیاز به سرمایه و تسهیلات و کمک دولت داریم.

مسوول اتحادیه صنعت چاپ استان البرز صنعت چاپ را یک صنعت مادری دانست که درتمام صنعت‌ها جای دارد و کار می‌کند که بدون صنعت چاپ هیچکدام از صنعت‌ها معنی پیدا نمی‌کند.

وی یکی از دلایل پایین آمدن سرانه کتاب را هزینه‌های سرسام آور تولید عنوان کرد و افزود: در کل دنیا اگر کتابی چاپ نشود می‌گویند کمک به محیط زیست شود و درختی بریده نشود، ولی در کشور ما به قدری هزینه چاپ بالا است که ترجیح می‌دهند چاپ انجام نشود.

در پایان این جشنواره از تعدادی از کارگران و کارفرمایان صنعت چاپ البرز تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.