سفیر چین در آمریکا اتهامات درباره تله بدهی در آفریقا را رد کرد

سفیر چین در آمریکا با اشاره به ادعا‌های واشنگتن درخصوص سیطره این کشور بر قاره آفریقا تاکید کرد چین تنها برای این قاره سازندگی به ارمغان آورده است.

کین گانگ، سفیر چین در آمریکا روز سه شنبه ادعا‌هایی مبنی بر ایجاد یک تله بدهی در آفریقا را رد کرد و گفت قاره آفریقا باید محل همکاری بین المللی باشد و نه عرصه‌ای که در آن قدرت‌ها برای دستیابی به دستاورد‌های ژئوپلیتیکی رقابت کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، کین این اظهارات را پیش از اجلاسی به میزبانی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که رهبران ۴۹ کشور آفریقایی و اتحادیه آفریقا را در واشنگتن گرد هم می‌آورد، بیان کرد.

او گفت: سرمایه گذاری و کمک مالی چین به آفریقا یک دام نیست، بلکه یک مزیت است. در دهه‌های گذشته، چین وام‌هایی برای کمک به آفریقا برای توسعه اقتصادی و اجتماعی اعطا کرده است. کار ساخت و ساز در سراسر آفریقا در حال انجام است. شما می‌توانید بیمارستانها، بزرگراهها، فرودگاه‌ها و استادیوم‌ها را ببینید. البته هیچ ترفندی وجود ندارد. این یک توطئه نیست. شفاف است، این مسئله صادقانه است.

او با استناد به مطالعه‌ای که در ماه ژوئیه توسط یک موسسه خیریه انگلیسی منتشر شد، خاطر نشان کرد میزان بدهی کشور‌های آفریقایی به وام دهندگان خصوصی غربی سه برابر بدهی آن‌ها به چین است و نرخ بهره وام‌های خصوصی دو برابر وام‌های چینی است.

کین افزود: این ارقام گواه این است که چین بزرگترین طلبکار بدهی‌های آفریقا نیست و بدهی به چین تنها بخش کوچکی است.

او با اشاره به طرح تعلیق خدمات بدهی که توسط گروه ۲۰ ایجاد شده است، تاکید کرد چین یکی از شرکت کنندگان فعال در این طرح است و بیشترین پرداخت بدهی را در میان اعضای گروه ۲۰ به حالت تعلیق درآورده است. چین از سایر طلبکاران، موسسات اینترنتی چند ملیتی و وام دهندگان خصوصی می‌خواهد تا گام‌های فعالی برای کاهش بار بدهی کشور‌های آفریقایی بر اساس اصل تقسیم بار عادلانه و اقدامات مشترک بردارند.

در مورد نشست بعدی آمریکا و آفریقا، او ابراز تمایل کرد که واشنگتن اقدامات ملموس‌تر و دست یافتنی تری را برای تسهیل توسعه و شکوفایی قاره آفریقا پیشنهاد کند. کین از آمریکا خواست با چین همکاری کند تا با هم به عنوان بزرگترین اقتصاد‌های جهان و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیرو‌های خود را برای ارتقای صلح، امنیت و رفاه در آفریقا به کار گیرند و در نتیجه مسئولیت‌های مشترک خود را بر عهده بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار