بروز «پیشرفت‌های محتاطانه» در روابط کوبا و آمریکا

رئیس جمهور کوبا از «پیشرفت‌های بسیار محتاطانه» در زمینه همکاری با آمریکا به ویژه در زمینه مهاجرت خبر داد.

 میگوئل دیاز-کانل، رئیس جمهور کوبا از «پیشرفت‌های بسیار محتاطانه» در زمینه همکاری با آمریکا به ویژه در زمینه مهاجرت به رغم تداوم تحریم‌های این کشور علیه کوبا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیاز-کانل در جریان ارائه آماری از عملکرد خود در برابر پارلمان این کشور گفت: «ما به پیشرفت‌های بسیار محتاطانه با هدف همکاری دو جانبه در زمینه اجرای توافقنامه‌های مهاجرتی و همچنین در سایر زمینه‌های دارای اولویت میان دو کشور دست یافته ایم».

رئیس جمهور کوبا یادآور شد اما «ویژگی اساسی که رابطه دو جانبه ما را تعیین می‌کند، در محاصره اقتصادی نهفته است» که از سال ۱۹۶۲ اجرایی شده است.

واشنگتن و هاوانا در سال ۲۰۲۲ مذاکرات درباره موضوع مهاجرات را در خصوص مهاجرت بی سابقه مردم کوبا به ویژه به مقصد آمریکا از سر گرفتند. سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا قرار است در ماه ژانوه تقریبا بعد از پنج سال وقفه، اعطای روادید را به طور عادی از سر بگیرد. این بخش، اما به طور محدود در ماه مه راه اندازی شده است.

آمریکا در سال ۲۰۲۲ بر اساس توافقنامه‌هایی که در سال ۱۹۹۴ میان دو کشور به عمل آمده، اما در سال‌های اخیر به منزله کاغذ باطله‌ای بی اثر مانده بود، همچنین ۲۰ هزار روادید به کوبایی‌ها اعطا کرده است.

با این وجود رئیس جمهور کوبا اعلام کرد دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا ۲۴۳ تدبیر اعمال فشار علیه کوبا را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا (۲۰۱۷-۲۰۲۱) در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» اتخاذ کرده بود، حفظ کرده است. رئیس جمهور کوبا همچنین اذعان کرد سال ۲۰۲۲ به علت تحریم‌های آمریکا، بحران بین المللی و «بی کفایتی‌ها و اشتباهات خودمان، سالی به ویژه پیچیده» برای کوبا بوده است.

کوبا و آمریکا پس از سال‌ها روابط پر فراز و نشیب و تنش‌های فراوان که نزدیک بود جهان را در مسیر جنگ هسته‌ای قرار دهد، به نظر می‌رسد در مسیر صلح و سازش قرار گرفته اند. بر همین اساس مقامات کوبا و آمریکا تایید کردند که هیاتی متشکل از سه قانونگذار دموکرات آمریکایی به پایتخت کوبا رفته و مذاکراتی را آغاز کرده اند. این سفر هیات سیاسی آمریکایی در سال‌های اخیر بی سابقه بوده و به نظر می‌رسد نشانی از تعامل بیشتر سیاسی کوبا و آمریکا باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار