رییس شورای عالی استانها:

هیچ نیروگاهی در تهران مازوت استفاده نمی‌کند

سروری گفت: تلاش شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هواست.

پرویز سروری در حاشیه برگزاری اجلاس عمومی شورای عالی استانها در تشریح روند تاثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا با تاکید بر اینکه در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند گفت: امروز متاسفانه در کشور در ارتباط با تامین برق با توجه به شدت مصرف با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

وی افزود: این افزایش مصرف ما را در مقابل دوگانه‌ای قرار داده است که یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم و یا باید در برخی استانها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به تبع آن آلودگی هوا را به همراه دارد و امروز این مشکلی است که با آن مواجه هستیم.

سروری ادامه داد: با تمام این مشکلات تا جایی که امکان پذیر بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می شود که یک نمونه آن در کلانشهر تهران است که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی کنند؛ اما باتوجه به کاهش دما در کشور شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به سختی تامین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود.

سروری تاکید کرد: شوراها در سراسر کشور به این مباحث ورود پیدا کرده اند و در حد توان خود می‌توانند با تعیین نقش فرهنگی خود و ارتباط مستقیمی که با مردم دارند، نقش آفرین باشند. برای مثال در تهران با تشکیل کارگروه‌های مختلف با دستگاه‌های مرتبط و موثر در این حوزه تعاملات جدی داریم البته این موضوع تنها به مدیریت شهری مربوط نیست.

رییس شورای عالی استانها با تاکید بر اینکه برای رفع معضل آلودگی هوا باید همه دستگاه‌های مرتبط با هم افزایی تدابیر لازم را اتخاذ کنند، افزود: وقتی از یک سو تولید خودرو باز گذاشته می‌شود و سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود در حالی که خروجی حتی ۱۰ درصد این رقم هم نیست، یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی در شهر رها شده است.

وی افزود: در این شرایط اگر صنایع متوقف شوند تولید آسیب می بیند و عرضه افزایش پیدا می‌کنند و به دنبال آن قیمت کالاها بالا می رود و باز هم مردم آسیب می بینند؛ لذا نیاز است در این حوزه اولویت بندی انجام شود و تلاش کنیم با فرهنگ سازی، مصرف بهینه از سوی شهروندان محقق شود.

سروری ادامه داد: بی تردید مردم همیشه گره گشا بوده‌اند و اگر امروز هم در مصرف توجه بیشتر داشته باشند شاید دیگر نیاز به مازوت سوزی در کشور و یا قطع برق نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است، افزود: مدیریت شهری با وجود تمام مشکلات مالی با تامین منابع مالی لازم، اقدامات گسترده و موثری را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در سالهای اخیر در تهران به دست فراموشی سپرده شده بود، بر داشته است؛ اما برای موتورسیکلت‌ها باید تصمیم ملی اتخاذ شود و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای جایگزینی موتورهای کاربراتوری به انژکتوری و برقی اقدام کند؛ در حقیقت شهرداری‌ها می‌توانند برای این موضوع تسهیلات فراهم کنند ولی اتخاذ تصمیم منجر به یک اقدام موثر، باید توسط دستگاه‌های بالاسری و تعامل دولت و مجلس انجام شود و مدیریت شهری نیز همراهی کند.

رییس شورای عالی استانها تاکید کرد: مدیریت شهری با حساسیت و جدیت موضوعات مربوط به آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها را دنبال خواهد کرد و تمام ظرفیت‌های موجود را برای سلامت شهروندان به کار خواهد گرفت که تحقق این مهم نیز به حرکت درآمدن چرخ نوسازی ناوگان های حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور است که با حساسیت دنبال خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
این در حالی است که نیروگاه شهید رجایی بدلیل استفاده از مازوت کل دشت قزوین و شهر قزوین را به ذباله دانی تبدیل کرده
آخرین اخبار