رهاسازی سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان در میانکاله

یک قطعه هوبره زخمی که مسیر پروازی خود را نیز گم کرده بود بعد از مداوا در پناهگاه حیات وحش میانکاله رهاسازی شد.

علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در گفتگو با باشگاه خبرنگاران حوان گفت: این پرنده زخمی توسط یکی از تیمارگران منطقه مداوا و سپس توسط محیط بانان در شبه جزیره میانکاله رهاسازی شد.

او افزود: هوبره بومی شبه جزیره میانکاله نیست و به نظر می‌رسد به صورت گذری از این منطقه عبور می‌کرد که زخمی و زمین گیر شد.

علی کلانه ادامه داد: هوبره پرنده‌ای از راسته میش مرغ سانان و گونه‌ای بسیار کمیاب در کشور است که در مازندران کمتر مشاهده می‌شود

هوبرهٔ در جنوب فلسطین و بیابان‌های سوریه، عراق، جنوب ارمنستان تا مکران و افغانستان، جزایر شرقی، قناری، شمال آفریقا، عربستان، و در شرق تا مغولستان پراکنده هستند.

این پرندگان در پاییز و زمستان در اکثر مناطق بیابانی و نیمه بیابانی ایران دیده می‌شود. تخم‌گذاری آن‌ها در استان‌های تهران، کرمان، یزد، شیراز، خراسان رضوی و سمنان نیز گزارش شده‌است.

بر اساس آخرین سرشماری هوبره در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۴۲۲ قطعه هوبره در ۳۳۰ منطقه کشور مشاهده و گزارش شده است که استان‌های یزد با ۷۵۴ قطعه، فارس با ۶۴۹ قطعه و اصفهان با ۴۹۳ به ترتیب بیشترین آمار مشاهدات هوبره را به خود اختصاص داده‌اند.

وزن هوبره بین ۱.۵ تا ۲.۵ کیلوگرم و طول بدنش از نوک منقار تا انتهای دم، حداکثر به ۶۵ سانتی‌متر و فاصله دو سر بال آن تا ۱۴۰ سانتیمتر می‌رسد و به همین دلیل آن را سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز در جهان می‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار