باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

برداشت طلای زرد از زمین‌های بلااستفاده + فیلم

۱۰۰ هکتار از اراضی بلااستفاده یک روستا در مازندران میزبان دانه‌های طلای زرد شده اند.

مازندران را به سرسبزی اش می‌شناسند، استانی که از دل سنگ هایش هم گیاه می‌روید و هوایش درمان درد آدمی است، مازندران جای خوبی است اگر کسی کار به کارش نداشته باشد، زمین هایش را نخورد، کوه و تپه هایش را نتراشد و جنگل هایش را لخت و عور در معرض دید عموم قرار ندهد.

جاده‌های شمالی‌ترین استان ایران همیشه منظره‌هایی داشت که هیچ جای این گربه به پهلو نشسته نظیرش را هم نمی‌شود دید، تپه‌های سرسبزی که هر کدامشان زیبایی خاص خودش را دارند و انسان را یاد تصویر پس زمینه ویندوز ایکس پی می‌اندازند، شاید تنها فایده این نوع اراضی هم این است که می‌توان تصویر خوبی از آن‌ها گرفت و به قول مردم کوچه و بازار خوشگل است، اما چه فایده وقتی نه چیزی در آن کاشته می‌شود و نه سودی برای صاحبانش دارد. همین مساله باعث شد برخی مالکان این زمین‌ها دوباره به فکر کشت و کار بیفتند.

یک تلنگر ساده
زراعت در اراضی شیب دار یکی از موضوعات مهمی است که سال‌ها است یکی از دغدغه‌های جهاد کشاورزی است، برخی از این زمین‌ها تا سال‌های سال دست نخورده باقی ماندند و اهمیتی برای کسی نداشتند مگر برای چوپانی که گوسفند هایش را برای چرا به آن جا می‌برد، مانند ۱۰۰ هکتار از اراضی روستای پاجی میانا بخش دودانگه ساری.

اگر از مرکز استان مازندران بخواهید به این روستا برسید باید دوساعت در پیچ و مارپیچ‌های جاده دودانگه رانندگی کنید، جاده‌ای که پر است از درختانی که در اواخر پاییز و فصل برگ ریزان همچنان زرد و نارنجی برشاخه درختان مانده اند و زیبایی دلنوازش آدمی را مبهوت می‌کند تا جایی که نمی‌دانید کی روستا‌های افراچال و تلاوک و پرکوه را رد کرده اید و به شهر فریم رسیده اید.

از اینجا تا مقصدمان که روستای پاجی میانا است جاده تماشایی‌تر هم می‌شود، زمانی که روبروی شما تپه‌های سبز رنگ نمایان و با ارتفاع قابل ملاحظه‌ای رشته کوهی پر از برف که همچون دیواری مرز بین مازندران و سمنان را جدا می‌کند هویدا می‌شود، دقیقا شبیه همان دیوار یخی معروف در سریال بازی تاج و تخت.

با رسیدن به روستای پاجی میانا آقای رمضانی که یکی از اعضای شورای این روستا است به استقبالمان می‌آید.

از او درباره زمین‌های بلااستفاده روستا می‌پرسم می‌گوید: این زمین‌ها مال اهالی است و نیم قرن است که کسی چیزی در آن‌ها نمی‌کارد و فقط گوسفندان در فصل بهار در این دشت چرا می‌کردند‌.

برداشت طلای زرد از زمین‌های بلااستفاده
می‌گوید: سازمان جهاد کشاورزی پارسال به ما پیشنهاد داد با توجه به کمبود آب در منطقه و مشکلات تامین آب برای کشت آبی محصولات، گندم دیم بکاریم تا با برداشت آن هم سودی برای ما داشته باشد و هم تولید گندم افزایش یابد.

رسیدن به این زمین‌ها هم سختی خاص خودش را داشت، زیرا جاده مناسبی در دست نبود و برای رسیدن به این اراضی باید جتما با وانت یا ماشین‌های شاسی بلند طی طریق کنیم.

در آن سوی زمین ۶ کشاورز دیگر نیز که مشغول گندم پاشی در زمین بودند به استقبالمان می‌آیند، همه از اینکه حالا در زمین هایشان کشت و کار می‌کنند خوشحال هستند اما مشکلاتی نیز داشتند، از نبود تراکتور و ادوات کشاورزی تا کندی روند محصور سازی زمین‌ها برای دفع خطر حمله حیوانات به مزارع گندم.

کشاورزان می‌گفتند ما پای کاربودیم و هستیم و انتظار داریم دولت نیز پای کار ما باشد.

بکارید، تضمین خریدش با ما
خرید تضمینی یکی از راه‌های دولت برای ترغیب کشاورزان به تولید محصولات گیاهی است، کشاورزان اگر بدانند همیشه مشتری برای محصولاتشان پیدا می‌شود با اطمینان بیشتری به کشت و کار می‌پردازند و دغدغه‌ای برای فروش ندارند.

علوی رییس جهاد کشاورزی ساری با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت ساری زیر کشت گندم رفته است، گفت: پیش بینی میشود امسال ۲۶ هزار تن گندم از این اراضی برداشت شود.

برداشت طلای زرد از زمین‌های بلااستفاده
او نرخ خرید تضمینی دولت برای هر کیلو گندم را ۱۳۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: کشاورزان میتوانند محصولات خود را در مراکز خرید تضمینی دولت به فروش برسانند و دغدغه فروش نداشته باشند.

بیشتر از این‌ها کشت می‌شود
گندم از مهم‌ترین غلات و قوت غالب مردم جهان به‌شمار می‌رود، محصولی که بیشترین مساحت زیر کشت محصولات غذایی را به خود اختصاص داده‌است. طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با هدف گسترش عملکرد محصولات دیم بویژه محصولات اساسی گندم و جو با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جهاد کشاورزی در حال اجراست.

این را عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید و ادامه می‌دهد: این طرح در مازندران با سه هدف در حال انجام است، استفاده حداکثری از بارش‌های پاییز و زمستان در اراضی کوهستانی، زیر کشت رفتن زمین‌هایی که چندین سال رها شده بودند و مهاجرت معکوس در مناطقی که این طرح اجرا می‌شود.

برداشت طلای زرد از زمین‌های بلااستفاده
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت:هدف گذاری این طرح در استان دو هزار هکتار بود، اما با استقبال کشاورزان تاکنون ۲۶۵۰ هکتار به چرخه کشت بازگشته اند.

او اعتبار اجرای این طرح را ۱۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: پیش بینی می‌شود در ۵ سال آینده ۱۴ هزار هکتار از اراضی بلااستفاده استان با اجرای این طرح زیر کشت گندم و جو برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار