قزوین میزبان کنگره بین المللی شعر ایثار

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین گفت: هفتمین کنگره بین المللی شعر ایثار برای اولین بار به میزبانی قزوین برگزار می‌شود.

سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین در شورای ایثار و شهادت استان گفت: هفتمین کنگره بین المللی شعر ایثار به میزبانی قزوین و با حضور شاعران برجسته کشور‌های جبهه مقاومت اسلامی از جمله سوریه، عراق، فلسطین و لبنان اسفند ماه برگزار خواهد شد.

 اسمعیلی افزود: کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی، ۶ سال به صورت متوالی در شیراز برپا شد و هفتمین کنگره آن امسال برای اولین بار در قزوین برگزار می‌شود که این مهم، رویداد فرهنگی فاخری است و باید از آن استفاده بهینه کرد.

وی با بیان اینکه بنیاد مأموریت‌های مختلفی برعهده دارد که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهم‌ترین آنهاست، اظهار داشت: در شرایط کنونی جامعه نیازمند جدی ترویج این فرهنگ است و در این بین، زبان هنر بهترین راهکار در جهت معرفی آن است.

اسمعیلی تصریح کرد: کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی باید پر محتوا، غنی و در شان سه هزار شهید استان قزوین برگزار شود بنابراین از همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه خواستاریم که در برپایی هر چه بهتر این کنگره با بنیاد شهید و امور ایثارگران مشارکت کنند.

این مسوول با اشاره به نحوه برگزاری کنگره بین‌المللی شعر ایثار در قزوین، افزود: این کنگره در حوزه ایثار شامل جهاد تبیین، نخبگان علمی، شهدای مقاومت، شهدای حرم و نوجوان و حوزه زنان عاشورایی شامل زن ایرانی، حریم و بانوی بهشت است.

اسمعیلی ادامه داد: بخش‌های اصلی کنگره، شعر در قالب‌های کهن و سنت، شعر در قالب نو و نیمایی، شعر کودک و نوجوان و سرود، ترانه و تصنیف و بخش ویژه زبان‌های عربی و انگلیسی است.

وی با اشاره به اینکه به نفرات اول تا سوم این کنگره بین المللی هدایای نقدی بین چهار تا ۱۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد، افزود: علاوه بر این‌ها دبیرخانه‏ کنگره به منظور حمایت از هنرمندان ایرانی و حضور حداکثری آن‌ها در این رویداد بزرگ علاوه بر جوایز اصلی، از ۱۶ نفر از شاعران (هر بخش چهار نفر) تقدیر خواهد کرد.

وی یادآور شد: فراخوان برگزاری این کنگره از امروز اول دیماه به صورت رسمی آغاز شده و پیش از برگزاری این مراسم چندین برنامه جانبی و پیش کنگره از اواسط دیماه در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار قزوین هم در این نشست گفت: در این راستا باید کار‌های کلیشه‌ای و تکراری در برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنانون عاشورایی پرهیز شود.

محمدمهدی اعلایی افزود: این کنگره فرصت مناسبی برای معرفی و شناخت ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان قزوین در سطح بین‌المللی است و باید مخاطب اصلی این کنگره نسل جوان و نوجوان باشد.

اعلایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده اند "بهترین راه انتقال پیام شهدا، زبان هنر است"، تصریح کرد: ما برای معرفی الگو‌های خود و انتقال پیام شهدا باید به خوبی از ظرفیت‌های شعر بهره بگیریم و در این راستا باید از شاعران زیادی در این حوزه استفاده شود و کانون‌های شعر دانشگاه‌ها نیز فعالانه مشارکت داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان قزوین گفت: متاسفانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کوتاهی شده و به همین خاطر نسل جدید تعریف مناسبی از ایثار و شهادت در اختیار ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره شعر و ایثار به بهترین شکل با حضور هنرمندان جوان و تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی باید برگزار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار