رشد ۳۲ درصدی صادرات از سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: صادرات کالا نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۲ درصدی در ارزش و ۷۸ درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

مجتبی شجاعی   اظهارداشت:  یک میلیون و ۱۶۵ تن کالا به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار امسال از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان به خارج کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۲ درصدی در ارزش و ۷۸ درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت میزان صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان۱۵۴ میلیون دلار با وزن یک‌هزار و ۱۳۴ تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۱ درصد در ارزش و ۷۸ درصد در وزن افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در این مدت ۲۹۹ میلیون دلار با وزن ۷۸۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۳ درصد در ارزش افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان را در این مدت سیمان، کلینکر، سنگ تراورتن، کک زغال، زغال سنگ حرارتی، خرما، گاز، تره بار، سم کشاورزی و محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: این کالاها به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق، کویت، امارات، ترکمنستان، ازبکستان و اندونزی صادر شده است.

وی افزود: مجموع صادرات سیستان و بلوچستان اعم از قطعی و اظهاری (اظهار در داخل و خارج استان ) در این مدت ۹۲۷ میلیون دلار با وزن۲ هزار و ۸۳۳ تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از لحاظ ارزش تغییری نداشته و هشت درصد در وزن افزایش را نشان می‌دهد.

شجاعی عمده اقلام خروجی از سیستان و بلوچستان را شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار ذکر کرد و گفت: میزان واردات کالا به استان در این مدت اعم از گمرکات و بازارچه‌های مرزی یک میلیون و ۲۳۸ هزار دلار و وزن یک‌هزار و ۲۲۴ تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان ۴۰درصد افزایش در ارزش و ۲۶ درصد کاهش در وزن را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: میزان واردات به گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت معادل یک میلیون و ۱۸۴ هزار دلار و وزن یکهزار و ۱۵۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان ۱۷.۴۶ درصد در ارزش افزایش و به میزان ۲۶ درصد در وزن کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان میزان واردات به بازارچه‌های مرزی استان امسال ۵۴ میلیون دلار با وزن ۶۷ هزار تن عنوان کرد و افزود: واردات از بازارچه‌های مرزی در استان نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان ۲۲ درصد کاهش در ارزش و ۲۸ درصد کاهش در وزن را نشان می‌دهد.

وی عمده اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان را شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، انبه، موز، کنجد، سیب زمینی، دام زنده، پارچه، چای، لوازم یدکی خودرو سوار،لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه های خنک کننده،ادویه،ماهی و برخی اقلام مجاز دیگر ذکر کرد و گفت: این کالاها بیشتر از کشورهای روسیه،پاکستان، فرانسه،آلمان ،هند ، برزیل، امارات متحده عربی، چین، تایلند و افغانستان وارد استان شده است.

شجاعی بیان کرد: همچنین در این مدت ۲۱۲ هزار و ۱۳۵ نفر مسافر ورودی و ۵۳۹ هزار و ۱۷۷ مسافر خروجی خدمات مسافری گمرکی ارائه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۴.۷ درصد افزایش و مسافران خروجی ۵.۵ درصد افزایش داشته است.

وی اظهارداشت: مسافران این مدت از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک،میرجاوه و ریمدان و همچنین فرودگاه زاهدان و فرودگاه چابهار تردد کرده بودند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار