نصب بیش از ۲۲ هزار کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی فارس

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: از ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی در سال ۹۳ تاکنون ۲۲ هزار و ۴۳۲ دستگاه انواع کنتور هوشمند فهام بر روی چاه‌های استان نصب شده است.

حمیدرضا کریمی فرد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس در بازدید احمدی، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر و هیات همراه، از مرکز پایش شرکت توزیع نیروی برق استان، با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی در سال ۹۳ تاکنون ۲۲ هزار و ۴۳۲ دستگاه انواع کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب شده است، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده در استان تعداد هزار و ۵۶۷ دستگاه کنتور هوشمند از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون نصب شده است.

او با بیان اینکه تمام اشتراک‌های برق مربوط به چاه‌های کشاورزی به صورت تک مشترک کنترل پذیر بوده و امکان قطع و وصل برق آن‌ها از راه دور میسر است و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها نیز رویت پذیر هستند، افزود: تحقق این موفقیت با توجه به میزان گستردگی و پهناوری استان فارس حائز اهمیت است.

این مقام مسئول، به نقش مهم مشترکان کشاورزی در بحث مدیریت مصرف به ویژه در ایام پیک بار اشاره کرد و گفت: تنها کمتر از ۳ درصد از تعداد کل مشترکان برق استان مربوط به چاه‌های کشاورزی است، اما حدود ۳۸ درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با تقدیر از همکاری بخش کشاورزی استان با برنامه‌های پیک بار تابستان امسال تصریح کرد: تعامل مطلوب و همکاری موثر مشترکان بخش کشاورزی توانست نقش مهمی در گذر از اوج بار مصرف برق تابستان و اجرای موفق برنامه‌های مدیریت مصرف برق داشته باشد.

کریمی فرد، به ایجاد سامانه دوسویه آب و برق نیز اشاره و بیان کرد: با ابلاغ شرکت توانیر روز‌های دوشنبه هر هفته، جلسه‌ای به صورت ارتباط بر خط با حضور مدیران ارشد صنعت آب و برق در شرکت توانیر و مسئولان ارشد شرکت‌های توزیع نیروی برق و سهامی آب منطقه‌ای چند استان از جمله فارس در ستاد شرکت‌های توزیع نیروی برق و با محوریت هوشمند سازی انشعاب‌های برق مصارف پمپاژ کشاورزی و ایجاد یک سامانه دو سویه آب و برق برگزار می‌شود.

او، ایجاد سامانه مشترک بین ۲ مجموعه توزیع برق و آب منطقه‌ای را اقدامی در جهت ایجاد اتاق‌های پایش دانست و اضافه کرد: در حال حاضر در سطح این شرکت تعداد ۲۴ هزار و ۶۰۷ اشتراک برق مربوط به مصارف پمپاژ کشاورزی (۳-الف) وجود دارد که از این تعداد، اطلاعات ۷۷ درصد آن‌ها تطبیق داده شده و در سامانه ساماب قابل دسترسی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سایر اشتراک‌های تطبیق داده نشده عموما مربوط به انشعاب‌های راکد کشاورزی و یا مصارفی غیر از پمپاژ کشاورزی است که بررسی دقیق آن‌ها در برنامه کاری شرکت قرار دارد.

حامد احمدی مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر نیز طی سخنانی از عملکرد موثر و مطلوب مدیرعامل و کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در اجرای موفق اقدامات و برنامه‌های مدیریت مصرف در تابستان و عبور از پیک بار امسال، تقدیر کرد.

او ادامه داد: درگذشته، حوزه هوشمندسازی تنها به بحث کنتور‌ها و بخش مشترکان محدود شده بود، اما با رویکرد جدید این مبحث باید به سایر بخش‌ها از جمله بهره برداری و مهندسی نیز تسری یابد.

او تاکید کرد: برنامه در نظر گرفته شده برای مدیریت بار ۱۴۰۲، همدلی و همراهی تمام همکاران در بخش‌های مختلف صنعت برق کشور را می‌طلبد تا بتوانیم با موفقیت پیک بار تابستان سال آینده را پشت سر بگذاریم.

این مقام مسئول، تصریح کرد: در بحث مدیریت بار سال آینده این انتظار است که اطلاعات بر پایه GIS بوده و مباحث خاموشی و مدیریت مصرف و سایر اطلاعات مربوط به مشترکان شرکت در GIS کشوری قابل رویت باشد.

احمدی با بیان اینکه حوزه هوشمند سازی تنها مختص حوزه مشترکان نیست، گفت: در واقع مشترکان جزیی از بحث هوشمندسازی را شامل می‌شود و به طور قطع با بهره گیری از تجربیات موفق در حوزه‌های مهندسی و بهره برداری می‌توانیم ضمن مدیریت صحیح‌تر بر روی داده ها، از پیک بار سال آینده نیز با موفقیت عبور کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.