وقتی آلمان گوی دشمنی با ایران را از متحدانش می‌رباید!

میزان سیاست‌های خصمانه توسط آلمان در قبال ایران در حال پیشی گرفتن از متحدان این کشور است.

روابط آلمان با ایران متفاوت‌تر از رابطه فرانسه یا انگلیس با ایران است. کشوری که از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل است و ایرانیان زیادی در این کشور زندگی می‌کنند.

از تجهیز صدام دیکتاتور مخلوع عراق به سلاح شیمیایی و فروختن ماسک‌های ضد شیمیایی به ایران و دست آخر فرستادن مجروحان جنگی به آلمان برای درمان تا وارثان هیتلر آثار سلاح‌های شیمیایی خود را بر فرزندان این مرز و بوم ببینند و به بهانه درمان، آزمایش‌های ضد بشری خود برای ساخت و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی را ادامه دهند.

آلمان که در قبل از انقلاب اسلامی یکی از شرکای ایران در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بود با اینکه بیشتر دستمزد خود را گرفته بود، اما پس از انقلاب به تعهداتش عمل نکرد.

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران گفته است: براساس معاهده بین دولت‌های ایران و آلمان غربی، قرارداد ساخت، نصب و تحویل ۲ واحد نیروگاه هسته‌ای ۱۲۹۳ مگاواتی از نوع آب سبک تحت فشار، در سال ۱۳۵۴ بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت کرافت ورک یونیون (KWU) به صورت کلید در دست منعقد شد. شرکت آلمانی متعهد بود سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه را برای مدت ۱۰ سال در چارچوب قراردادی جداگانه تأمین کند. همچنین به منظور تأمین آب شیرین منطقه با استفاده از بخار نیروگاه، احداث دو واحد آب شیرین‌کن به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب از طریق قرارداد با شرکت ژاپنی پیش بینی شده بود. تا سال ۱۳۵۷، شرکت KWU عملیات طراحی، احداث و تأمین تجهیزات پروژه را براساس مفاد قرارداد منعقده اجرا می‌کرد که پس از پیروزی انقلاب این قرارداد با درخواست طرف آلمانی متوقف شد. جالب است بدانید که تا آن برهه زمان در پیش از انقلاب طرف ایرانی بیش از ۷۰ درصد از مبلغ مندرج در قرارداد را به شرکت آلمانی پرداخت کرده بود، اما طرف آلمانی تنها ۴۰ درصد در پروژه پیشرفت داشت.

یکی دیگر از چالش‌های ایران با آلمان واقعه میکونوس است. اتهامی که زدند و نتوانستند آن را ثابت کنند و فقط با یک همدستی با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای مدتی سفرا را از خاک ایران فراخواندند، اما دوباره مجبور شدند سفرایشان را برگردانند.

سید حسین موسویان سفیر وقت ایران در آلمان می‌گوید: پرونده دادگاه میکونوس مربوط به قتل چهار تن از رهبران کرد ایرانی بود که به دعوت رسمی حزب سوسیال دموکرات آلمان برای شرکت در اجلاس بین‌المللی احزاب سوسیال‌دموکرات جهان به برلین سفر کرده بودند و هر چهار نفر در یک عملیات در رستوران میکونوس برلین به قتل رسیدند. بعد از این حادثه سرویس‌های امنیتی و جنایی آلمان بلافاصله چهار نفر را دستگیر کردند که سه نفر آن‌ها لبنانی و یک نفر ایرانی به نام آقای دارابی بود.

سید حسین موسویان

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از حادثه ترور، معاون وزیر اطلاعات ایران به آلمان آمد و با سران سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان گفتگو کرد. آقای فلاحیان وزیر اطلاعات یک‌ سال بعد به آلمان سفر و در بالاترین سطوح امنیتی دو کشور گفتگو کرد. مدیرکل وقت وزارت اطلاعات دوبار به آلمان سفر و با مدیران ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان گفتگو کرد. آقای ولایتی وزیر خارجه، آقای واعظی و آقای متکی معاونین وزیر خارجه، آقای آصفی مدیرکل وزارت خارجه در سفر‌های متعدد به آلمان در سطوح مختلف موضوع را گفتگو کردند. معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس دفتر قوه قضاییه در سفر به آلمان این موضوع را مطرح کردند. در این مدت همچنین نمایندگان وزارت اطلاعات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین، روزمره موضوع بحران میکونوس را پیگیری می‌کردند. رئیس‌جمهور در گفتگو‌های تلفنی با صدراعظم آلمان موضوع را مطرح کرد. من شخصا بیش از ۳۰۰ ملاقات در وزارت خارجه، دستگاه قضایی، پارلمان آلمان، دفتر صدراعظم و حتی با سران رسانه‌های آلمان با هدف نشان دادن عدم مداخله دولت ایران و بی‌گناهی آقای دارابی انجام دادم.

موسویان بیان کرد: متن رای دادگاه برلین یک صفحه است که فقط در مورد چهار نفر است و هیچ محکومیتی در مورد دولت ایران یا مقامات ایران در متن اصلی رای نیست.

پس از این وقایع دولت آلمان دوباره درصدد فرستادن سفیر خود به ایران برآمد. امری که رهبر انقلاب در اول فروردین ۱۳۷۷ با آن مخالفت کردند و گفتند: همه‌ اروپا با هم همدست شدند تا سرِ قضیه‌ی دادگاه میکونوس که بنده گفته بودم «چون در این قضیه، آلمان این گونه رفتار کرده است و سفرا رفتند، اگر سفرای دیگر می‌خواهند بیایند، بیایند؛ ولی سفیر آلمان، باید بعداً بیاید. حق ندارد با آن‌ها برگردد» این حرف را از بین ببرند، که سفیر آلمان، اگر شده با یک نفر دیگر با هم بیایند. دولت و ملت ایران ایستادند.

رهبر انقلاب

ایشان در سخنرانی دیگر در ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ فرمودند: سر قضیّه‌ آن قهوه‌خانه‌ میکونوس، رئیس‌ جمهور وقت ما را متّهم کردند و به دادگاه میخواستند بکشانند؛ اسمش را به‌عنوان متّهم در دادگاه مطرح کردند! خب چه‌کار کنیم ما با اینها؟ برویم التماس کنیم؟ برویم بگوییم آقا با ما بهتر از این باشید؟ ما کاری نکردیم با اینها؛ این‌ها هستند که دشمنی می‌کنند. اگر ما در مقابل دشمنی دشمنانمان با شجاعت و با اقتدار نایستیم، ما را خواهند خورد، خواهند بلعید. «ما» که می‌گویم، یعنی کشور را، یعنی ملّت را؛ وَالّا شخص بنده و امثال بنده که اهمّیّتی نداریم؛ کشور را [خواهند بلعید]. ما مسئول کشوریم، مسئول ملّتیم، مسئول تاریخیم؛ نباید اجازه بدهیم. خب، بنابراین این‌ها رفتارشان با ما این‌جوری بوده.

آلمان در زمان اوج مذاکرات ۱+۵ هم موضعی به نفع ایران نداشت و هم اکنون رئیس جمهور این کشور با شخصی مثل علی کریمی که در اغتشاشات اخیر نقش لیدری را بازی کرد دیدار کرد و پس از آن به بهانه آنچه سرکوب اعتراضات خوانده شده رسما اعتبار صادراتی و ضمانت‌های سرمایه گذاری برای تجارت با ایران را تعلیق کرد. وزارت اقتصاد آلمان ادعا کرد با توجه به وضعیت بسیار جدی در ایران، فرمت‌های اقتصادی دیگر از جمله گفتگو درباره مسائل انرژی را تعلیق کردیم.

علی کریمی

اقدامات دولتمردان آلمان برای دخالت در امور داخلی ایران در اغتشاشات اخیر به صورت آشکار انجام شد. تظاهرات برلین که از منافقین، سلطنت طلبان و تجزیه طلبان تشکیل شده بود یکی از آشکارترین اقدامات آلمانی‌ها برای نشان دادن دشمنی‌شان با ایران بود. اقدامی که حتی انگلیس که با سیاست‌های مزورانه‌اش معروف است و یا فرانسه که سالهاست مامن سران گروه تروریستی منافقین است، انجام ندادند.

مواضع آلمان در خصوص اغتشاشات اخیر زمانی جالب می‌شود که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشستی با معصی علینژاد رسما می‌گوید ما نه وظیفه‌مان است، نه اعتقاد داریم و نه مایلیم که نظام سیاسی شما را تغییر دهیم.

مصی علینژاد و مکرون

آلمانی‌ها اگر این موضع فرانسه که اخیرا نقش اصلی را در اجلاس اردن داشت و ایران هم یکی از مدعوین آن بود در کنار دیدار وزیر خارجه‌ فرانسه با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و همچنین عکسی که از مکرون با امیرعبداللهیان و جوزپ بورل منتشر شد را در کنار هم بگذارند می‌توانند به تجدیدنظر فرانسه در سیاست‌هایش نسبت به زمان اغتشاشات در ایران پی ببرند، اما معلوم نیست آلمان بر چه اساس و رویکردی بر دامنه خصومتش با ایران می‌افزاید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روجا
۱۸:۳۶ ۰۵ دی ۱۴۰۱
آلمان فاشیست بعد از انقلاب هر چی در توان داشته در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران و نظام و انقلاب بکار گرفته است از اهدا گازهای شیمیایی کشنده به صدام تا ارسال اسلحه به منطقه اقلیم عراق و تا تحریم های آمریکایی بر علیه مردم ایران و حمایت همه جانبه آلمان از همه تحریمها علیه ایران و تا سازمان دهی روشنفکران و کارگردانهای و بازیگران ضد انقلاب در سفارتدالمان یا دز آلمان و‌.‌این حکمت فاشیست آلمان در خیانت و شقاوت و عداوت بر علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم مسلمان حد نمی شناسد. مرگ بر المان فاشیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ دی ۱۴۰۱
باید رفت داخل سفارتش پرچمش رو داخل سفارت سوزوند و دیپلمات های جاسوسش رو بازداشت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱
پس در نمایندگی فروش سلاح های شیمیایی المانی را در ایران تخته کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۵ دی ۱۴۰۱
آلمان
بنز
بی ام و
پورشه
مان
فولکس واگن
أئودی
ایران
پراید 141
پراید 131
پراید 132
پراید 111
پراید 151
پراید صبا
پراید نسیم
پراید سفری
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۵:۴۷ ۰۵ دی ۱۴۰۱
ما تحریم به ظاهر خودی های مزدور و وطن فروشیم که نان این دیار را میخورند و پارس برای دیار بیگانه میکنند و به کشور و مردم خود خیانت میکنند
ما اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید به توسعه صدبرابری پر همه زمینه ها بیندیشیم و با تلاش و پشتکار به سمت توسعه صد برابری همگی حرکت کنیم
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
#توسعه صدبرابری
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۱۱ ۰۵ دی ۱۴۰۱
آلمان احمق نمیداند با این کارش امنیت انرژی خودش و غرب را برهم میزند و بسوی ایران بزرگ و امن بازگردد
چین از این فرصت میتواند براحتی استفاده کند
Germany
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سیاست اشتباه خارجی ایران، همه چیز رو نابود می کنه!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۸ ۰۵ دی ۱۴۰۱
از همان روزی که آلمان مواد شیمیایی به عراق داد روابط خود با ایران را قطع کرد. دیر متوجه شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۵ دی ۱۴۰۱
فقط وضعیت اینترنت را درست کنید، بخدا هر روز دارید با این کار مخالفان را زیاد می کنید ، خیلی ها کسب و کارشنان به اینترنت گره خورده ، تو را خدا یک مقدار بفهمید.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۳:۴۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
از چین و روسیه که بدتر نمیشه خلیج فارس و دریای خزر رو دادند به دشمنای ما رفت
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۲:۴۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱
دشمن باشد مخصوصا از جنس احمق اش و حمقا خیلی بهتر از منافقینی است که در لباس دوست و نزدیک در کشور و خارج از کشور هستند... دشمن ؛ دشمن است ولی دوست نما ؛ یا همان منافقان کجا هستدو....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ دی ۱۴۰۱
کو انهمه غرامت و خسارتی که به ما زدند و رفتند چه آلمان و چه امریکا و چه انگلیس و چه و چه و چه دیگر کشورهایی که هنوز هم بدعهد و پیمان شکنند
Iran (Islamic Republic of)
110
۱۱:۴۱ ۰۵ دی ۱۴۰۱
آلمان از ابتدای انقلاب از دشمنان قسم خورده ملت ایران بوده وهنوز هم هست این چیز جدیدی نیست کشوری که صدام ملعون رو به بمبهای شیمیایی تجهیز کرد تا ملت ایران را به کام مرگ ببرد. تازه میدونید چندین هزار کرد با همین بمبهای شیمیایی به کام مرگ رفتند!!!!!! حالا این کشور قاتل دم از دفاع از کردها وملت اییران میزند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ دی ۱۴۰۱
شما کلا با غرب مشکل دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سلام.چرا خودرو را بردید بورس مگر خودرو یک وسیله مصرفی نیست،این سایپا و ایران خودروی گرانفروش ده برابری متاسفانه حتی تو سایتهای خبری نفوذ داره و همه مخالفین رو با پول میخره،کامنتهای مردم رو نیز پاک میکنند.واردات میلیونی خودرو را برای همه مردم و بدون تعرفه گمرکی ازاد کنید،در قبال بخشی از نفت صادراتی خودرو وارد کنید تا باعث کاهش مصرف سوخت،ایمنی مردم،کاهش الودگی و شکستن انحصار و ارزانی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سلام.چرا خودرو را بردید بورس مگر خودرو یک وسیله مصرفی نیست،این سایپا و ایران خودروی گرانفروش ده برابری متاسفانه حتی تو سایتهای خبری نفوذ داره و همه مخالفین رو با پول میخره،کامنتهای مردم رو نیز پاک میکنند.واردات میلیونی خودرو را برای همه مردم و بدون تعرفه گمرکی ازاد کنید،در قبال بخشی از نفت صادراتی خودرو وارد کنید تا باعث کاهش مصرف سوخت،ایمنی مردم،کاهش الودگی و شکستن انحصار و ارزانی شود.
Iran (Islamic Republic of)
مجرد و بیکار
۱۰:۵۵ ۰۵ دی ۱۴۰۱
گرونی و بیکاری لهمون کرده و متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ دی ۱۴۰۱
ان شاالله که کشور آلمان دچار اشوب واغتشاش بشه وحق ما گرفته بشه ازشون وعلی کریمی هرچه زودتر نابود بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۵ دی ۱۴۰۱
اگربتوانیم گاهی خودمان راجای دیگرکشورها قراردهیم میتوانیم مواضع آنها راخیلی مواقع تاحدودزیادی درک کنیم! آلمان یک کشوری است (حداقل بعدازجنگ جهانی) بدهکار ومدیون آمریکا وصهیونیست! .درسیستم سرمایه داری محض، شما بطور خودکار حتی بادورزدن مسائل اخلاقی وانسانی بسمت اتخاذ تصمیمات وعملکردهایی میروید که نتیجه اش برای شماصرفاً ارزش افزوده باشد وبس! برای همین درمورد ایران مواضع جدیددولت آلمان درصورتی شرط بندی روی اسب مرده حساب میشد که مبادلات تجاری اش باایران درحد قابل قبول بود پس برایش زیادفرق نمیکند وخلاء کوچک عدم ارتباط با ایران راامتیازات نظام سلطه بر خوش رقصی اش جبران خواهدکرد ازطرفی برفرض محال با ذوب شدن کشور ایران درمجموعه متحدان وفرمانبرداران نظام سلطه درآینده!!! کلی آلمان بابت این طرفداریها ازناامنی وتجزیه طلبی ها واعمال تروریستی وضدحقوق بشری منافع کسب میکندو اینبار خود رابجای بدهکار ومدیون بودن طلبکار وقهرمان وناجی و... درنظر میگیرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۵ دی ۱۴۰۱
اینها نوادگان هیتلر هستن باید مقابل این کفتارهای وحشی ایستاد هیچ غلطی نمیتوانند بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۵ دی ۱۴۰۱
آلمان رقیب جدی روسیه در سطح جهان است و ایران روابط تنگاتنگ با روسیه دارد لذا یکی از دلایل اصلی میتواند باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۴۷ ۰۵ دی ۱۴۰۱
ناشناس عزیز میشه بفرمایید در جهان سیاست کی رفیق کیه کی رقیب کی نیست.در دنیای سیاست همه رقیب همند.هرکسی ادعای دوستی می کنه به خاطر بردن منفعت برای کشور خودشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۱ ۰۵ دی ۱۴۰۱
آرام کردن آمریکا و اسراییل در خصوص رابطه آلمان با روسیه ، با قربانی کردن ایران جهت خشنودی آمریکا
باج گیری بیشتر در حین امضای برجام در آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سیاست در دنیا دوست و فامیل نمیشناسه فقط به استقلال کشور با این التماس ها پشت کردیم و آنها را جریر تر بر ادامه اعمال بعدیشان یا شاید از ترس آقا زاده ها مملکت رو میفروشیم به عجنبی ! وقتی تروریست و آدم کش ها را از گذشته توی کشورهاشون لای زر ورق نگه میدارن باید تا ته قضیه رو بخوانیم و برای در امان بودن و آبرویمان فاصله با این جماعت دشمن رو حفظ کنیم نه یک بام و دو هوایی که متاسفانه فراوان هم رواج دارد را درپیش بگیریم و بجای عزت خودمان را محتاج نشان دهیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۵ دی ۱۴۰۱
فقط باید با جدیت و عزم و اراده راسخی محکم و کوبنده برخورد کرد و اقدامات دیپلماسی انجام داد سکوت هیچ معنی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۵ دی ۱۴۰۱
سکوت نکرده ایم اما تا زمانی که روال دیپلماتیک کار ساز باشد.سر جنگ هم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۵ دی ۱۴۰۱
حالا فکر کن با جدیت برخورد کردن
فکر کردی برای اونا مهم هست؟
آخرین اخبار