فعالیت ۱۱۲۸ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: هم اکنون ۱۱۲۸ شرکت دانش بنیان از حدود هشت هزار شرکت مربوط به حوزه سلامت است.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری فن بازار ملی سلامت گفت: هفتمین فن بازار ملی سلامت در هفته آینده برگزار می‌شود و شعار آن تحقق شعار سال است. تمایل داریم شرکت‌های دانش بیان و هسته‌های فناور که فعالیت داشته اند را گرد هم بیاوریم.

به گفته وی سه برنامه تخصصی در حاشیه این رویداد با هدف توسعه فناوری مانند فناوری‌های نوین در پزشکی و مالکیت فکری برگزار خواهند شد. برنامه‌های آموزشی و فرهنگی نیز برگزار می‌شوند.

او افزود: در حوزه جوانی جمعیت و تحقیقات دارویی و همچنین تله مدیسین برنامه‌هایی در حاشیه این فن بازار ملی سلامت خواهیم داشت. در ارزیابی‌های فناوری‌های سلامت یکی از دغدغه‌ها به خصوص در کار تیمی، بحث مالکیت فکری است.

او ادامه داد: یکی از فناوری‌های سلامت، فناوری حوزه آموزش است. شبیه ساز‌ها برای آموزش کمک کننده استادان هستند. اگر بخواهیم در عرصه فناوری رشد قابل توجهی داشته باشیم باید کار‌های خوبی در زمینه حوزه‌های فناورانه داشته باشیم.

او گفت: جایگاه ایران در حوزه فناوری، رتبه ۵۳ دنیا است. برای سرعت بخشیدن و ارتقای این جایگاه استفاده از فناوری‌های نوین مانند ژن درمانی و مهندسی بافت در کشور است تا به برنامه و هدف اصلی یعنی جایگاه ۳۵ دنیا در حوزه فناوری برسیم.

او گفت: فن بازار‌های ما جنبه اقتصادی دارند. صاحبان ایده و فکر فناورانه، محصول خود را برای جلب سرمایه در این نشست نمایش می‌دهند. 

او بیان کرد: درباره بیماری‌های ژنتیکی مانند اس ام‌ای بیشتر باید به سمت تولید تجهیزات در راستای تشخیص به موقع بیماری‌ها برویم. باید در غربالگری‌ها از کیت‌های تشخیصی استفاده کنیم.

پناهی گفت: هم اکنون ۱۱۲۸ شرکت دانش بنیان از حدود هشت هزار شرکت مربوط به حوزه سلامت هستند و ۲۷ درصد نیز سهم فروش شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت است که ۳۳ درصد از افراد در این شرکت‌ها اشتغال  دارند. در حال حاضر میزان رشد شرکت‌های دانش بنیان ۱۶ درصد است.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید هدفمند عمل کرده و سراغ دارو‌هایی بروند که ارزش اقتصادی نیز داشته باشند.

او گفت: در حال حاضر ۹۸ مرکز رشد، ۱۱ پارک علم و فناوری، ۶۴۷ محصولات سلامت محور، ۲۲۶۶ شرکت‌های مستقر و ۲۰۴۸ اختراعات در حوزه سلامت داریم.

پناهی گفت: قانون جهش تولید در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان است و در زمینه شعار سال، بودجه های تحقیقاتی به سمت شرکت های دانش بنیان سوق داده شده است.

او افزود: هم اکنون در ساختار، آیین نامه و بودجه ها توجه جدی به موضوع فناوری گرفته شده است و از پایان نامه های فناورانه حمایت ویژه ای خواهد شد و به این نوع پایان نامه ها ۱۰۰ میلیون تومان کمک می شوند همچنین طرح های تحقیقاتی فناورانه در الویت قرار می گیرند. در جذب دانشجویان پژوهش محور برنامه ویژه ای خواهیم داشت.

او افزود: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی بر اساس قانون زیر دو درصد است اما زیر چهار دهم درصد به ما اختصاص یافته است.

پناهی گفت: صندوق های سرمایه گذاری در حوزه سلامت راه اندازی شده است .
برچسب ها: حوزه فناوری ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار