جان باختن ۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در اردبیل

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: در ۸ ماهه سال جاری ۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

نگار خوشنویس گفت: از این تعداد ۹ نفر مرد و ۴ نفر زن هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۵ نفر بود، روند کاهشی را شاهدیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با بیان اینکه مسمومیت و یا گاز گرفتگی به خاطر تنفس گاز خطرناک مونوکسیدکربن ایجاد می‌شود، افزود: این مسمومیت که می‌تواند توسط انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری گازی، آبگرمکن گازی، پیک‌نیکی و حتی گاز ذغال ایجاد شود، در بیشتر مواقع در زمستان اتفاق می‌افتد.

خوشنویس با اشاره به توصیه‌های مکرر مبنی بر رعایت اصول و استاندارد‌های استفاده از وسایل گرمایشی در فصل زمستان توسط کارشناسان بهداشت و پزشکی قانونی بیان کرد: خانواده‌ها باید در استفاده از این وسایل آگاهی کامل داشته و مرتب محل تهویه گاز مونوکسید کربن را کنترل کنند.

او اضافه کرد: اگر مکان مورد نظر دودکش یا تهویه مناسب نداشته باشد یا مسدود باشد گازگرفتگی اتفاق خواهد افتاد و مونوکسید کربن منتشر شده امکان خروج نمی‌یابد و در محیط منتشر شده و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با بیان اینکه این نوع مرگ که بر اثر گاز گرفتگی اتفاق می‌افتد «مرگ خاموش» نام دارد، گفت: سالانه شاهد قربانی شدن چندین نفر در اردبیل بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن هستیم که امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب کاهش تلفات را در این حوزه شاهد باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.