سرمایه گذاری چین در بخش معدن قاره آفریقا

چین در نظر دارد در بخش معدن کشور زیمباوه سرمایه گذاری کند.

شبکه تلویزیونی راشا تودی از افزایش همکاری‌های چین و زیمبابوه در بخش معدن خبر داد.

چین که روابط اقتصادی خود را با زیمبابوه گسترش داده است قصد دارد در بخش معدن این کشور و استخراج لیتیوم سرمایه گذاری کند. این در حالیست که زیمبابوه به عنوان بزرگترین تولید کننده لیتیوم در آفریقا با تحریم صادرات این محصول روبرو است. با افزایش تقاضا برای لیتیوم فعالیت‌های معدنی در زیمبابوه گسترش یافته است. شرکت چینی جی ال سی به تازگی از توافق بر سر سرمایه گذاری در بخش معادن لیتیوم در زیمبابوه خبر داده است. زیمبابوه با نیم میلیون تن ذخایر لیتیوم به یک محل جذاب برای سرمایه گذاری بدل شده است.

زیمبابوه بیشترین ذخایر لیتیوم را در آفریقا دارد. این کشور رتبه پنجم جهان را در این بخش دارد. این فلز ۶۰ درصد صادرات زیمبابوه و ۱۶ درصد تولید ناخالص ملی آن را تشکیل می‌دهد. براساس گزارش دولت زیمبابوه این کشور سالیانه ۱.۸ میلیارد دلار در آمد را به خاطر قاچاق و صادرات نامنظم این فلز از دست می‌دهد.

دکستر اندونا، عضو مجلس زیمبابوه در گفتگو با راشا تودی گفت: ما تنها درباره یک ماده معدنی صحبت می‌کنیم. ما شاهد آن هستیم که بانک جهانی بودجه لازم را برای سد سازی به ما نمی‌دهد. این سد می‌تواند بیش از ۴۰ هزار مگاوات برق تولید کند. بانک جهانی در اختیار استعمارگران جهانی قرار دارد. آن‌ها خواهان رشد آفریقا نیستند. ما برای رشد به منابع مالی نیاز داریم. آمریکا و استعمارگران جهانی ما را تحریم کرده اند. آن‌ها نمی‌خواهند زیمبابوه از لیتیوم و دیگر مواد معدنی سود ببرد.

برچسب ها: چین ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار