شرکت ۸ هزار و ۶۱۰ نفر در طرح‌های سوادآموزی استان همدان

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: امسال به منظور برنامه ریشه کنی بیسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۸ هزار و ۶۱۰ سوادآموز در طرح‌های آموزشی مرتبط با سوادآموزی استان شرکت دارند.

منوچهر توسلی کیا افزود: امسال آموزش و پرورش استان همدان برای پوشش ۲ هزار و ۹۴۰ نفر در دوره سوادآموزی اصلی، ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در دوره انتقال و ۲ هزار و ۸۷۰ نفر را در دوره تحکیم متعهد شده است.

او با اشاه به اینکه ۲۲۰ آموزش دهنده در قالب ۶۶۰ کلاس وظیفه سوادآموزی در استان را برعهده دارند گفت: دوره‌های سوادآموزی شامل سه دوره سوادآموزی از پایه اول تا سوم، انتقال تا پایه ششم، همچنین یک دوره دیگر به نام تقویت و تحکیم سواد است، چون بزرگترین معضلی که سوادآموزان با آن مواجه می‌شوند بازگشت به بیسوادی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: شهرستان همدان با ۹۷ درصد بالاترین نرخ باسوادی و شهرستان کبودرآهنگ با ۹۲.۷ درصد پایین‌ترین نرخ باسوادی در استان را دارد.

توسلی کیا گفت: آمار باسوادی در استان همدان به ۹۶.۵ درصد افزایش یافت که این آمار یک درصد بالاتر از میانگین کشوری و ۱۱ درصد از میانگین جهانی بالاتر است.

او افزود: افراد بیسواد و بازماندگان از تحصیل مهمترین مبادی ورودی بیسوادی در جامعه به شمار می‌روند که برای حل این موضوع، نیازمند مشارکت دستگاه‌های اجرایی، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: محتوای تولید شده از سوی سازمان نهضت سوادآموزی که در دوره‌های آموزشی استفاده می‌شود، به‌روز و مطابق شرایط موجود جامعه است.

توسلی کیا مدرسه محوری کردن سوادآموزی را از راهبرد‌های اصلی این معاونت دانست و تصریح کرد: طبق آئین‌نامه اجرایی مدارس، مدیران، شورای معلمان، شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان برای پوشش اولیا کم سواد و بی‌سواد دانش‌آموزان همان مدرسه و محله، مسئولیت دارند.

او حفظ و توسعه مراکز یادگیری محلی را از اولویت‌های سوادآموزی استان همدان دانست و تاکید کرد: تاکنون ۱۱ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در سطح این استان فعال است و ۵۰ درصد سوادآموزان زیر پوشش مهارت‌ها قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان افزود: مهارت‌هایی از قبیل پرورش گیاهان دارویی، قارچ و زعفران، مهارت‌های زندگی و اجتماعی، چرم دوزی، منبت کاری، خیاطی و گلدوزی در مراکز یادگیری محلی به سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

توسلی کیا افزود: ثبت نام در کلاس‌های سواد آموزی از اول آذرماه شروع شده و تا ۱۵ اسفند ادامه دارد و کتاب، نوشت افزار و معلم به طور رایگان در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد.

هشت هزار و ۶۱۰ نفر در طرح‌های سوادآموزی استان همدان شرکت دارند

او از بیسوادان و کم سوادان خواست از این فرصت که در اختیار آن‌ها گذاشته شده استفاده کنند تا در هر نقطه از استان حتی به صورت فردی تحت آموزش قرار گیرند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: برای شناسایی بیسوادان، از ظرفیت مدیران مدارس، مراکز بهداشتی، زندان‌ها، دهیاران، جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استفاده می‌شود و در همین ارتباط طرح خواندن با خانواده، که فرد کم‌سواد را با مطالعه آشنا می‌کند نیز در دستور کار قرار دارد.

توسلی کیا تصریح کرد: تاکنون علاوه بر تشکیل دوره‌های سوادآموزی، طرح‌هایی مانند خود آموز، آموزش یارانه، آموزش زنان و دختران عشایری، کتابخوانی، خواندن با خانواده و نماز کلید بهشت برگزار می‌شود.

او از امضا تفاهمنامه با ادارات مختلف استان خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت نیرو‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، فنی و حرفه ای، ستاد اقامه نماز، ثبت احوال، اداره کل زندان‌ها، سازمان بسیج سازندگی، حوزه علمیه خواهران و دانشگاه فرهنگیان برای شناسایی و معرفی بیسوادان و هم برای آموزش استفاده می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان از برگزاری ۱۰ عنوان ویژه برنامه در سطح استان به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی از اول تا هفتم دیماه خبر داد و افزود: برپایی میز خدمت در نمازجمعه، غبارروبی مزار شهدای شهر همدان، یادواره پنج شهید سرافراز سوادآموزی استان، مسابقه کتابخوانی با موضوع شعار سال از برنامه‌های اجرایی شاخص در این هفته بود.

توسلی کیا گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در درجه اول «توسعه سواد» و درجه دوم «تعمیق سواد» مورد نظر بوده و نباید کار متوقف شود.

او افزود: نرخ باسوادی استان در سال ۱۳۵۵ حدود ۴۸ درصد بود و طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ این نرخ به ۹۵ درصد رسیده که نشان از جهش سواد و علم آموزی در همدان است.

بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر است که تعداد افراد بیسواد در استان حدود ۴۹ هزار نفر اعلام شده است و هم اکنون با آموزش‌های داده شده، مهاجرت و فوت، حدود ۱۶ هزار نفر بیسواد در استان پیش بینی می‌شود.

سازمان نهضت سواد آموزی در هفتم دی ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.