در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مادران و معلمان دو عنصر تربیت‌کننده جامعه هستند

حجت‌الاسلام حریزاوی گفت: مادران و معلمان نقشی جدی در تربیت و نمازخوان کردن نوجوانان دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن کریم درباره نقش معلمان در نمازخوان کردن نوجوانان گفت: ما نقشی جدی‌ برای مادران و معلمان قائل هستیم. چراکه دو عنصر تربیت‌کننده جامعه هستند و هیچ وقت نمی‌توانیم از این دو عنصر غافل شویم. 

حجت‌الاسلام حریزاوی ادامه داد: ما معتقدیم اگر گاهی مقدار فاصله گفتمانی مشاهده می‌شود، به دلیل فاصله گرفتن دانش‌آموزان از معلمان و مجازی شدن آموزش‌ها در دوران کروناست. ان‌شاء‌لله با به راه افتادن مدارس این فاصله پر خواهد شد. 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن کریم در دو مرحله معلمان قرآنی را به وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده، افزود: در دولت جدید حدود پنج تا شش هزار نفر معرفی شدند و بعضی از معلمان جذب شدند و مشغول خدمت هستند. وظیفه تربیت استاد و معلم قرآن در قالب موسسات و جلسات قرآنی در مساجد و حسینیه‌ها به عهده ماست تا وزارت آموزش و پرورش بتواند از این ظرفیت استفاده کند. 

وی درباره ضعف آموزشی قرآنی در کودکان و در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه آموزش قرآن از دوران ابتدایی مدارس شروع می‌شود، ولی جوانان نمی‌توانند قرآن را در دوران دانشگاه قرائت کنند، افزود: تا آنجایی که من اطلاع دارم، دوستان آموزش و پرورش موضوع بازنگری در مفاهیم قرآن را انجام می‌دهند. بله، ما از وضعیت آموزش‌های قرآن راضی نیستیم و نیاز به نوآوری داریم. 

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه از این سمت هم توفیقاتی را در آموزش مفاهیم قرآنی به جوانان می‌بینیم، توضیح داد: بخشی از جوانان و نوجوانان ما به همت معلمان خوب قرآن، قرآن را یاد گرفتند. من می‌توانم مصادیق زیادی را به شما معرفی کنم که یک معلم قرآن بعد از وقت مدرسه، بچه‌ها را به منزل خود دعوت می‌کند و ۱۳ سال است که در گنبد کاووس با هزینه شخصی خود به بچه‌ها قرآن آموزش می‌دهد. افراد زیادی هستند که در گوشه و کنار کشور ما این خدمت را انجام می‌دهند؛ بنابراین این الگو باید توسعه پیدا کند. 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوال ابتدایی خبرنگار ما که سازمان دارالقرآن کریم نسبت به سال‌های گذشته چه نقشی نسبت به نوجوانان و جوانان عهده‌دار است، توضیح داد: ضریب نفوذ موسسات قرآنی ما باید افزایش یابد. ما ۱۰ هزار موسسه قرآنی داریم که خیلی از آن‌ها در دوران کرونا تعطیل شدند. ما مشغول بازیابی موسسات قرآنی هستیم. وقتی یک موسسه‌ای در یک منطقه‌ای ضریب نفوذی داشته، اما الان به نوسازی و بازآفرینی نیاز دارد، زمان می‌برد تا خلا جبران شود. طبق صحبتی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم به بازنگری وضعیت بودجه‌های قرآنی اشاره کردیم که اگر این اتفاق بیفتد، امیدواریم حرکت رو به جلویی صورت بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار