تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری با بارش برف و باران

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: امید می‌رود در ماه‌های آینده شرایط اقلیمی در استان به گونه‌ای پیش برود که بارش برف و باران موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شود.

معصومه نوروزی اظهار داشت: ۱۲ کشور پیشرفته جهان پیش‌بینی‌های فصلی و اقلیمی را رصد و آن را به سازمان جهانی هواشناسی اعلام می‌کنند و این سازمان نقشه‌های ترسیم شده را در اختیار سایر کشور‌ها قرار می‌دهد، بر اساس این نقشه‌ها می‌توان گفت که بارش‌های زمستان امسال در مقایسه با میانگین بلندمدت در حد عادی و در برخی نقاط استان با گرایش به کمتر از این حد باشد.

وی افزود: شاخص‌هایی که برای پیش‌بینی فصلی آب و هوا مورد استفاده کشور‌ها قرار می‌گیرد شامل سطح آب دریاها، پوشش گیاهی، رطوبت خاک، وضعیت یخچال‌ها و میزان دما است برهمین اساس دمای آب اقیانوس آرام و اقیانوس هند و همچنین شرایط متاثر از کلاهک کم‌فشار روی قطب شمال، وضعیت بارش‌های کشور و استان در فصل زمستان پیش‌بینی شده است.


بیشتر بخوانید


نوروزی اضافه کرد: این برآورد‌ها هر ماه به روزرسانی می‌شود و امکان تغییر در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد از این رو امید می‌رود در ماه‌های آینده شرایط اقلیمی در استان به گونه‌ای پیش برود که بارش‌های مطلوبی به ویژه برف که برای استان موثر است و موجب تغذیه سفره‌های آب زیرمینی می‌شود، شکل گیرد.

وی با بیان اینکه تا روز دوشنبه ۱۲ دی بارشی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود، گفت: طی این مدت آسمان استان صاف تاکمی ابری است و پدیده جوی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود، اما توده هوای سرد در استان همچنان مستقر است.

نوروزی ادامه داد: همچنین طی روز‌های آینده به سبب پایداری هوا، آلاینده‌ها به سطح زمین نزدیک و متراکم می‌شود از همین رو برای ساعات اولیه صبح در مناطقی از شهرکرد، بروجن و فرخشهر غبار محلی شکل می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.