تولید بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان عسل تولید شده امسال در استان را یک هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد.

رضا بهنام پور با بیان اینکه زنبورداران کهگیلویه و بویراحمد امسال یک هزار و ۷۰۰ تن عسل در مزارع پرورش زنبور عسل استان تولید و روانه بازار کرده اند، گفت: این میزان محصول از ۲ هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش زنبور عسل در استان برداشت شد.

او افزود: براساس آخرین سر شماری الکترونیکی امسال بیش از ۲۱۳ هزار کلونی زنبور عسل در مناطق مختلف استان وجود دارد.

بهنام پور می‌گوید: ۵۰ درصد از عسل تولیدی کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در صنعت زنبورداری استان فعالیت دارد.

این مقام مسئول به تولید ۳۳۳ کیلوکرم ژل رویال، ۱۲ هزار کیلوگرم گرده گل و ۵۳ هزار کیلوگرم موم امسال در مناطق مختلف این استان اشاره کرد و گفت: صدور دفترچه زنبورداری، صدور مجوز‌های کوچ به استان‌های دیگر، معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور بهره‌وری بیشتر از خدمات جهاد کشاورزی از جمله اقدامات این اداره کل در حمایت از تولیدکنندگان عسل در این استان به شمار می‌رود.

بهنام پور افزود: علاوه بر تولید ژله رویال، تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل نیز در استان رواج دارد و بیشتر زنبورداران حرفه‌ای استان ملکه زنبورستان‌های خود را تکثیر و تأمین می‌کنند، ولی عده‌ای از زنبورداران هم به صورت تخصصی در امر تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل فعالیت دارند.

او ادامه داد: یک هزار و ۱۴۰ کیلوگرم "بره موم زنبور عسل" امسال در استان تولید شد و این ماده در صنایع داروسازی، بهداشتی، غذایی، تولیدات دامی، بخصوص پرورش طیور و صنعت کاربرد دارد.

عسل طبیعی یک غذای کامل است که خواص درمانی زیادی دارد، زیرا عسل یک ماده قندی است و می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.