لحظه باز شدن ماهواره نظارت بر آب‌های زمین در فضا + فیلم

ناسا فیلمی از باز شدن ماهواره‌ خود در فضا که با هدف نظارت بر آب‌های زمین پرتاب شده را منتشر کرده است.

ناسا در اواخر سال ۲۰۲۲ یک ماهواره جدید را برای نظارت بر زمین پرتاب کرد که وضعیت آب شیرین را در سراسر سیاره مشاهده می‌کند.

این ماهواره در حال حاضر آماده آغاز عملیات علمی در فضا است و ناسا فیلمی را به اشتراک گذاشته که روند باز شدن آن را در فضا نشان می‌دهد.

ماهواره «توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی» (SWOT) طوری تا شده بود تا در موشک «فالکون۹» (Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX) قرار گیرد که آن را در ۱۶ دسامبر سال ۲۰۲۲ از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» (VBG) در کالیفرنیا پرتاب کرد.

قرار بود هنگامی که ماهواره به فضا برسد، آرایه‌های پنل خورشیدی خود را مستقر کند و سپس، دکل و پنل‌های آنتن خود را باز کند. اگرچه استقرار آرایه‌های پنل خورشیدی، یک فرآیند سریع بود و کمی پس از پرتاب انجام شد، اما باز شدن آنتن‌ها بسیار مهم‌تر بود و چهار روز زمان برد.

از آن جا که ماهواره SWOT یک دوربین در پایانه اصلی خود دارد که برای دستگاه «تداخل‌سنج رادار باند کا» (KaRIn) استفاده می‌شود، توانست روند باز شدن را ضبط کند. این دستگاه، نوع جدیدی از تداخل‌سنج است که با استفاده از پالس‌های راداری می‌تواند به مشاهده عمق آب‌های شیرین مانند دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بپردازد. تداخل‌سنج، دو پالس رادار را با کمی تغییر به سطح می‌فرستد و به پژوهشگران امکان می‌دهد تا عمق این ویژگی‌ها را ببینند.

ماهواره SWOT، اقیانوس‌ها را بررسی می‌کند و ویژگی‌هایی مانند جریان‌ها و گرداب‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد، اما به عنوان نخستین ماموریت برای بررسی آب‌های شیرین جهان، قابل توجه است. این ویژگی، ماهواره را برای کار‌هایی مانند نظارت بر خشکسالی و سیل و درک بیشتر تغییرات آب و هوایی سودمند می‌سازد.

«لوری لشین» (Laurie Leshin)، مدیر «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا طی بیانیه‌ای در زمان پرتاب گفت: ماهواره SWOT، اطلاعات حیاتی را با توجه به چالش‌های فوری ناشی از تغییرات آب و هوایی و افزایش سطح دریا ارائه می‌دهد. این که SWOT شکاف‌های دانش ما را پر می‌کند و در مورد اقدامات آینده اطلاع می‌دهد، نتیجه مستقیم تعهد، نوآوری و همکاری است که به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. ما برای آغاز علم SWOT هیجان‌زده هستیم.

برچسب ها: ماهواره ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.