افزایش مرخصی و کاهش ساعت کاری مادران در حمایت از جوانی جمعیت

افزایش مرخصی زایمان و کاهش ساعت کاری برای مادران بخشی از حمایت های دولت از قانون خانواده و جوانی جمعیت است.

فراتی مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت : مرخصی زایمان بیمه شدگان تامین اجتماعی از ۶ به ۹ ماه افزایش یافته است و بیمه شدگان از طرق دیوان عدالت اداری نسبت به دستمزد و مزایای خود اقدام می‌کردند.

وی افزود : طبق ماده ۱۷ قانون جوانی جمعیت مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده‌ها باید ۹ ماه تمام باشد و در صورت درخواست مادر ، ۲ ماه تا پایان بارداری هم می‌تواند این قانون استفاده کند.

فراتی گفت : تاکنون طبق ماده ۶۶ تامین اجتماعی دوسوم آخرین حکم یا دستمزد بیمه شده در دوران زایمان به مادر تعلق می گرفت که اکنون باید به طور کامل و با فوق العاده‌ها به مادر پرداخت شود و باید بار مالی این قوانین از محل منابع در بودجه سنواتی پیش بینی شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت : این موضوع هنوز در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته نشده و تاپایان سال هم این امر اتفاق نخواهد افتاد ، چنانچه منابع مالی این موضوع برای ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود این کار را انجام خواهیم داد.

کاهش ساعت کاری مادران دارای فرزند شیرخوار

مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت : کاهش ساعت کاری برای مادران از دیگر مولفه های قانون جوانی جمعیت و در حمایت از خانواده قرار داده شد تا مادران کارمند در بین ۸ ساعتی که به صورت اداری کار می کند 1 ساعت ونیم وقت دارد تا به فرزند خود سری زده و به سرکار برگردد.

فراتی ادامه داد : اما معمولا این طور مرسوم شده که مادران این زمان را  اول و یا آخر ساعت کاری استفاده می کنند ولی این به نفع فرزند نیست.

دریافت خدمات بیمه ای ناباروری در مرکز بیماران خاص رویش 

وی افزود : همچنین در راستای قانون ۵ ساله ششم توسعه با همکاری وزارت تعاون و سازمان‌های بیمه گر، همه‌زوج‌ها که صاحب فرزند نشده اند از برنامه‌های درمانی تامین اجتماعی استفاده کنند.

فراتی گفت : در خراسان جنوبی با توجه به محدودیت مراکز ملکی تامین اجتماعی ، درمان ناباروری به صورت تخصصی  در این مراکز انجام نمی شود و مدیریت درمان استان قراردادی با مرکز جامع بیماران خاص رویش منعقد کرده است که هزینه‌های تعرفه دولتی درمان نازایی را به این‌ مراکز پرداخت کنیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان بیان کرد : هرکدام از بیمه شدگان برای دریافت خدمات نازایی به این مراکز مراجعه و مدارک و مستندات مربوط به درمان خود را به حوزه اسناد پزشکی استان ارائه کنند تا مشمول تسهیلات ناباروی قرار گیرند.

اولویت استخدام با متاهلین و فرزندداران است

مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت :  با توجه به اینکه در پایان سال ۱۴۰۰ تعدادی از همکارانمان در حوزه‌های تخصصی بازنشستند شدند  و نیاز به جایگزینی داشتیم در آزمون امسال قانون جوانی جمعیت لحاظ شد و ۱۵ نفر جذب خواهند شد.

فراتی گفت : آزمون استخدامی تامین اجتماعی هم در حوزه بیمی و هم درمانی ۱۵ مهرماه برگزار شد و سایر مراحل استخدامی در حال انجام است که جذب نیرو‌های جدید متاهل و با اولویت فرزند تا ۵ سال است که جزو امتیازاتی است که به قشر جوان جامعه داده شد تا شانس بیشتری در آزمون استخدامی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار