پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر احیا شد

عملیات اجرای پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه پس از ۹ سال وقفه با دستور استاندار آذربایجان شرقی مجدد آغاز شد.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی به همراه اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز چهارشنبه دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه را صادر کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص مشخصات این پروژه اعلام کرد: این پروژه با هدف تامین نیاز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها با جمعیتی در حدود سه و نیم میلیون نفر در افق ۱۴۲۵، تامین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و شهرک‌های صنعتی، تامین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه است.

"یوسف غفارزاده" افزود: پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده و دارای سه باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه، ۱۱ باب مخزن با حجم کل ۳۴۰ هزار مترمکعب است.

وی گفت: این پروژه که پس از انجام مطالعات مختلف و اخذ مجوزهای قانونی برای عملیات اجرایی آماده شده، نیازمند ۴٠۶ میلیون یورو هزینه‌های اجرایی است.

 کلنگ ساخت خط انتقال آب رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه و دشت شبستر ۹ سال قبل زمین زده شد، اما این مگاپروژه بعد از اجرای ۳۵ کیلومتر از طرح و پس از رسیدن به نقطه عطف آن، حفاری تونل، متوقف و زمین گیر شد.

احیا و تکمیل طرح انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و دیگر شهرها و روستاهای سر راه از جمله اولویت های اعلام شده مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم محسوب می‌شود که تاکنون تلاش‌های زیادی برای تحقق آن انجام گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.